Szukaj na tym blogu

Ładowanie...

czwartek, 18 sierpnia 2016

Czy lekcje wychowania fizycznego są ważne?

Tegoroczne wakacje powoli dobiegają końca. Z tego też względu warto się zastanowić nad zbliżającym się rokiem szkolnym i towarzyszącym mu lekcjom wychowania fizycznego, jako, że powszechnie panująca opinia stwierdza, że jest to przedmiot mało istotny, który dba jedynie o sprawność fizyczną.



Według ogólnych definicji wychowanie fizyczne to zmierzona i świadoma działalność ukierunkowana na wytworzenia właściwego zespołu postaw i nastawień oraz przekazywanie podstawowych wiadomości jak zdobywanie motorycznej sprawności, poprawę wydolności i postawy ciała.
Tym co może większość z was dziwić jest fakt, że zadaniem wychowania fizycznego powinno być kształtowanie postaw i nastawień a nie jedynie koncentracja na poprawie sprawności fizycznej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest mylenie WF ze sportem.
Dlatego też tak ważne są postawy jakie pomaga kształtować dobrze przeprowadzona lekcja wychowania fizycznego. Jedną z podstawowych cech jaka jest pożądana w każdym społeczeństwie jest uczciwość. Lekcje wychowania fizycznego pomagają ją kształtować poprzez podkreślanie znaczenia danych zachowań, podczas których na przykład młodzi ludzie w trakcie rywalizacji sportowej przyznają się do błędów nawet w przypadku, gdy nie został on zauważony przez sędziego.
Z całą pewnością można stwierdzić, że lekcje wychowania fizycznego lepiej przygotowują daną osobę do życia w dzisiejszym świecie, czyniąc ją bardziej odporną na stres oraz kładąc nacisk na zachowania typu fair play.



Poprzez udział w sportach zespołowych na lekcjach wychowania fizycznego, pomagamy młodym ludziom również kształtować szybkość dokonywania właściwych wyborów jak i myślenia drużynowego. Tak więc osoba systematycznie uczestnicząca w lekcjach wychowania fizycznego jest lepiej przygotowana i bardziej skuteczna w swoich działaniach już w dorosłym życiu zawodowym jak i prywatnym.
Także podczas wuefu można zauważyć kształtowanie się liderów grup. Jeżeli ich rozwój zostanie odpowiednio poprowadzony już na wczesnym etapie można ich przygotować do kariery menadżerów.
Każdy z nas chciałby również aby jego życie było pasmem sukcesów. Jednak jak zapewne wszyscy wiedzą nie zawsze jest to możliwe. Lekcje wychowania fizycznego stanowią też w tym przypadku pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Właśnie na lekcji wuefu po przegranym meczu czy biegu młody człowiek uczy się dokonywać analizy zaistniałej sytuacji i wyciągać wnioski przygotowujące go do kolejnych starć.




Lekcje wychowanie fizyczne to także nauka odpowiednich nawyków żywieniowych. Aktywność fizyczna pozwala w krótkim czasie przekonać się, że zła dieta to kiepski sposób na życie. Dzięki czemu w przyszłości dostaniemy zdrowego członka naszego społeczeństwa.



Na sam koniec warto jednocześnie zaznaczyć, że poziom sprawności fizycznej danej osoby nie ma żadnego wpływu na kształtowanie cech i postaw społecznych. Tak więc osoba zarówno bardzo sprawna jak i ta o mniejszych możliwościach fizycznych może doskonalić się wewnętrznie poprzez pełne zaangażowanie. Warte podkreślenia jest również, że cały proces kształtowania się opisanych powyżej pozytywnych wyników jest długotrwały i wymaga systematycznego uczęszczania na lekcje wychowania fizycznego.
Mamy zatem nadzieję, że powyższe argumenty przekonają was do zasadności uczęszczania i posyłania swoich pociech na lekcje wychowania fizycznego, co sprawi, że w przyszłości będą one w życiu dużo bardziej zaradne i samodzielne.

czwartek, 11 sierpnia 2016

Czy grozi Ci przetrenowanie? Czyli jak poznać objawy i z nimi walczyć

Jeżeli należysz do jednych z tych osób, które całą masę czasu spędzają na siłowni i nagle zauważają, że włożona praca przestaje przynosić wymierne wyniki lub też twój regularny trening przeradza się w prawdziwe wyzwanie najprawdopodobniej masz do czynienia z przetrenowaniem.


Problem ten dotyczy bardzo dużej grupy osób i jest niezwykle częsty. Nie można go jednak w żaden sposób lekceważyć dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
Jak zatem rozpoznać przetrenowanie i czym ono jest? Jak podpowiada zdrowy rozsądek nie powinno się przekraczać możliwości swojego własnego ciała. Podczas treningu w Twoim ciele zachodzi wiele złożonych procesów dzięki którym staje się ono sprawniejsze, regeneruje się i wzmacnia. Cały ten proces wymaga jednak odpowiedniej ilości odpoczynku, nawodnienia i zapewnieniu optymalnej ilości kalorii. Może się zdarzyć Te procesy są wspomagane poprzez odpowiedni odpoczynek, nawodnienie i zapewnienie Twojemu organizmowi należytej liczby kalorii. Oczywiście możesz się po treningu czuć obolały z powodu mikroskopijnych urazów, które występują kiedy zmuszasz swoje mięśnie do wytężonej pracy, jest to jednak całkowicie normalne i zniknie kiedy tylko urazy się zagoją.



Przetrenowanie natomiast oznacza iż ćwiczysz do takiego momentu w którym Twoje ciało najzwyczajniej w świecie nie jest w stanie wytrzymać fizycznego wysiłku. Następuje to najczęściej wtedy, gdy zwiększasz intensywność, czas trwania lub częstotliwość treningu. Za taki stan rzeczy ponosi odpowiedzialność w głównej mierze błędne zastosowanie mantry powtarzanej przez guru fitness, iż dobra kondycja wymaga wysiłku, i uzyskujesz tyle na ile sam się zaangażujesz.

Błędna interpretacja tego powiedzenia, sprawia, że osoby które chcą osiągnąć spektakularne rezultaty zawsze muszą dawać z siebie wszystko i w ten sposób ignorują sygnały wysyłane przez ich organizm, kierując się tym samym na bardzo niebezpieczną ścieżkę.




W zależności od twojego organizmu przetrenowanie może przybierać różne formy. Jednak niektóre z objawów pozostają stosunkowo wspólne dla każdego z nas. Należą do nich między innymi: spadek formy i siły połączony z ogólnym przemęczeniem. Często problem stanowi koordynacja oraz możliwy spadek wagi. Kolejnym wspólnym objawem są skurcze mięśni i stawów lub ich nadmierna wrażliwość.




Co zatem zrobić jeżeli wiesz już, że przetrenowałeś swój organizm?

Musisz zapewnić swojemu ciału odpowiedni odpoczynek i możliwość do regeneracji. Oznacza to najprawdopodobniej iż będziesz musiał zrobić sobie krótką przerwę w aktywności fizycznej lub w znacznym stopniu ją ograniczyć. Czasami istnieje możliwość podzielenia programu treningowego, tak abyś mógł używać różnych partii mięśni w różne dni, tak aby dać odpocząć każdemu z obszarów twojego ciała. Bardzo pomocny jest również masaż, który pomaga w zmniejszaniu napięcia mięśniowego i bólu. Kolejna ważną rzeczą jest zrewidowanie własnej diety. Bardzo często pomocne okazuje się zwiększenie liczby spożywanych kalorii lub też zmiana wartości odżywczych konsumowanych pokarmów.



Jak zatem widzicie przetrenowanie to efekt zmuszania własnego ciała do ogromnego wysiłku, któremu nie jest ono w stanie sprostać. Najprostszym sposobem na walkę z nim jest odpoczynek, ale również zmiany diety lub nawet psychoterapia mogą okazać się skuteczne. Należy jednak w przyszłości unikać przetrenowania tak aby nie narażać zbyt często organizmu na jego efekty.

piątek, 5 sierpnia 2016

Jak spędzić lato na świeżym powietrzu? Po prostu wybierz sport dla siebie!

Okres wakacyjny sprzyja aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. W końcu możecie uwolnić się od zatłoczonych sal i dusznych, zamkniętych pomieszczeń. Im więcej czasu spędzacie na świeżym powietrzu tym większej dawki ruchu zażywacie, dzięki czemu wasza aktywność fizyczna wzrasta a to przekłada się na lepsze samopoczucie oraz zdrowe ciało.


Jak więc sami widzicie, uprawianie aktywności fizycznej w ogóle, a latem już w szczególności ma praktycznie same zalety. Wpłynie ono na poprawę waszego samopoczucia, zwiększy odporność organizmu na infekcję i pozwoli na odpowiednie dotlenienie mózgu. Ponadto przebywając na słońcu zapewnimy organizmowi niezbędną ilość witaminy D. 

Jeżeli zatem chcecie spędzić trwające lato na świeżym powietrzu to pomożemy wam wybrać najbardziej odpowiedni do waszych potrzeb sport, który z powodzeniem będziecie mogli uprawiać na dworze przy minimalnym nakładzie środków.



Najprostszym i najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest pójście na spacer czy też bieganie. Najzwyczajniej w świecie załóż wygodne buty sportowe i pozwól swoim nogom ponieść cię w nieznane. Co istotne, podczas biegania pracuje bardzo duża grupa mięśni, dzięki czemu trenujecie praktycznie całe swoje ciało.

Innym sportem, który bardzo przyjemnie uprawia się latem jest jazda na rowerze. Wsiadając na rower możecie pojechać praktycznie wszędzie! Zwidzieć zakątki swojego miasta, w których dotąd nie bywaliście, wybrać się w pobliskie góry czy też w wycieczkę po bezdrożach. Jazda na rowerze w bardzo pozytywny sposób wpływa na dotlenienie organizmu i poprawia krążenie.




Kolejny sport stworzony do uprawiania na świeżym powietrzu to badminton. Ta dyscyplina nie tylko pozwala odprężyć się ale również podnosi sprawność fizyczną i pozwala na integrację z innymi osobami.

Dla osób które wolą nieco bardziej drużynową rozgrywkę perfekcyjnym rozwiązaniem będzie siatkówka. Wystarczy zgrana ekipa, piłka i rozciągnięta siatka aby wasza grupa spędziła na świeżym powietrzu niezapomniane chwile rywalizując ze sobą.



Na sam koniec zostawiliśmy sporty wodne. Jako że pływanie to chyba najbardziej ogólnorozwojowa dyscyplina sportu znakomicie nadaje się ona do uprawiania latem.

Jak więc sami widzicie, sportów które można uprawiać latem na świeżym powietrzu jest na prawdę bardzo dużo. Najważniejsze to nie marnować tych pięknych i słonecznych wakacyjnych dni na siedzeniu w domu ale zacząć aktywnie spędzać czas.

piątek, 29 lipca 2016

Kilka wakacyjnych sportów, które z powodzeniem możesz uprawiać w mieście

Czy z jakiś powodów jesteś zmuszony lub zmuszona aby spędzić wakacje w mieście? Nie przejmuj się. Również industrialne otoczenie zamiast widoku morza i plaży może być fantastycznym miejscem na spędzenie wolnego czasu. Jeżeli jesteś osobą aktywną i szukasz pomysłu jak spędzić te ciepłe miesiące w mieście to zapraszamy do lektury naszego przeglądu najlepszych wakacyjnych sportów, które z powodzeniem będziesz mógł uprawiać.



Jak zapewne wiecie lato to doskonały czas aby spróbować swoich sił w nowych dyscyplinach sportowych. Wystarczy opóścić 4 ściany własnego domu i udać się do parku czy też na basen aby dostrzec jak dużo możliwości do uprawiania sportu daje miejska przestrzeń.
Osoby lubiące bardziej tradycyjne sporty mogą wybrać jazdę na rolkach czy też pływanie. Natomiast Ci którzy lubią spróbować czegoś nowego mogą postawić na coś zupełnie innego.



Wspomniana przed chwilą jazda na rolkach to bardzo łatwy i przyjemny sposób aby oderwać się od codzienności. Jeżdżąc na rolkach nie tylko z łatwością pokonasz miejskie korki ale również spalisz całkiem sporo kalorii. Dodatkowo jazda na rolkach pomoże wyrzeźbić Ci uda i pośladki.

Dla nieco bardziej ambitnych istnieje możliwość jazdy na deskorolce. Praktycznie każdy może nauczyć się jazdy na niej jeżeli wykaże trochę cierpliwości. To sport który zmusza się do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności, a wykonanie nauczonego triku sprawia ogromną satysfakcję. Decydując się na jazdę na deskorolce warto jednak zainwestować w przystosowane do tego sportu obuwie.



A może jednak wolałbyś tradycyjne ćwiczenia jednak wydają się one dla ciebie nudne i monotonne?
Wtedy zdecyduj się na street workout. To alternatywa dla tych, którzy chcą zaoszczędzić na karnetach na siłownię i nie boją się treningu siłowego w miejskiej przestrzeni.
Do ćwiczeń wykorzystuje się jedynie otaczającą architekturę jak murki, trzepaki czy też ławki.



Jeżeli na przykład zmagasz się z problemami z bólem kręgosłupa czy też cellulitem to może warto w przyjemny sposób zająć się rozwiązaniem owych problemów? Pomoże Ci w tym aqua aerobik. Jest to nic innego jak ćwiczenia aerobowe wykonywane w wodzie. Już nawet krótkie sesje tego rodzaju aktywności fizycznej mogą przynieść na prawdę zadowalające rezultaty.



Dla tych którzy nie boją się wyzwań istnieje jeszcze jeden bardzo fajny sport, w którym mogą się spróbować. Chodzi tutaj o parkouru. Ta pochodząca z Francji forma aktywności fizycznej polega na pokonywaniu miejskich przeszkód stojących na drodze w jak najszybszy i najprostszy sposób. Jest to sport w którym możesz rywalizować z innymi o to kto w krótszym czasie będzie w stanie przebyć drogę z punktu A do punktu B, gdzie na przeszkodzie staną wam murki, barierki czy też schody oraz inne przeszkody terenowe.

Jak więc sami widzicie lato w mieście nie musi być wcale takie straszne. Wystarczy postawić na aktywność fizyczną.

czwartek, 21 lipca 2016

Buty do wody czyli co ubrać podczas nadmorskich wakacji

Podczas lata głównym, wakacyjnym kierunkiem są zazwyczaj miejsca związane z wodą. Niezależnie od tego czy wybieracie się do naszych zagranicznych sąsiadów takich jak Chorwacja, czy też na rejs żaglówką czy też zwyczajny biwak nad jeziorem przydadzą się wam buty przystosowane do użytkowania w wodzie.
Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta tego rodzaju obuwia, dlatego też abyście się nie pogubili w gąszczu możliwości pomożemy wam dokonać właściwego wyboru i podpowiemy na jakie elementy zwrócić uwagę.



Jak zapewne się domyślacie, buty do wody stosuje się aby zabezpieczyć stopę przed możliwymi urazami. Jeżeli założycie je na stopy, będziecie mogli przestać się obawiać o obtarcia czy też drobne rany jakie mogło by powodować przejście po kamienistej plaży lub rzece.
Ponadto dostępne są model butów do wody, które oferują dodatkową ochronę przed poślizgnięciem, dzięki zastosowaniu specjalnego kształtu podeszwy.



Przyjrzyjmy się zatem dostępnym rodzajom obuwia plażowego. Pierwszym z nich są buty gumowe, które najlepiej chronią przed obtarciami. Tego rodzaju obuwie łatwo dopasowuje się do waszego kształtu stopy i zapewnia optymalną ochronę. Niestety guma z której wykonane jest obuwie charakteryzuje się kiepską oddychalnością i buty tego rodzaju nie nadają się do użytkowania podczas dużych upałów.



Kolejną kategorię stanowią buty z miękką podeszwą, których głównym przeznaczeniem są wyjazdy rekreacyjne. Odznaczają się one świetną przyczepnością do podłoża, dlatego tak chętnie korzystają z nich osoby kochające żeglarstwo oraz windsurfing.

Ostatnia kategoria to buty wyposażone w twardą podeszwę. Skierowane do osób wybierających się nad morze, gdzie kamieniste plaże mogą stanowić zagrożenie dla waszych stóp. Wzmocniona podeszwa idealnie sprawdzi się w takich warunkach, a buty tego rodzaju to doskonały wybór nie tylko podczas pływania ale również długich spacerów nadmorską plażą.

Ecco Lagoon



Warte odnotowania jest, że tego rodzaju buty wykorzystują cholewkę z nowoczesnych materiałów. Dzięki temu buty te dużo szybciej schną niż te wykonane z tradycyjnych materiałów oraz zapewniają niezbędną wentylację co przekłada się na wyjątkowy komfort.

piątek, 15 lipca 2016

Czy góry latem mogą być niebezpieczne? Poradnik przezornego turysty

Może się wydawać, że niebezpieczeństwo w górach czyha na nas jedynie w zimie. Niestety nic bardziej mylnego. Niezależnie od pory roku w górach o naszym życiu zazwyczaj decydują sekundy. Przypadkowe poślizgnięcie, upadek, czy też uderzenie pioruna to rzeczy, które wydarzyć się mogą w każdej chwili.
Zatem największym błędem jaki można popełnić wybierając się w góry jest  brak pokory wobec natury. Pamiętajmy, że zawsze decydując się na wyjście w góry musimy liczyć się z możliwością różnych niebezpieczeństw.



Jak wspomnieliśmy we wstępie, w górach mogą dziać się rzeczy niezależne od nas jak nagłe burze czy też grad, jednak są też inne zagrożenia, których w znakomitej większości da się uniknąć - takie jak wychłodzenie organizmu, które nawet latem może nas dopaść, odwodnienie, zawał czy też porażenie piorunem.
To, że podczas wakacji w górach wokół nas panuje piękna aura wcale nie zwalnia nas z myślenia o możliwych niebezpieczeństwach.



Podczas takich wysokich temperatur może właśnie zagrażać nam niebezpieczeństwo nagłej burzy czy też odwodnienia organizmu. Co zatem zrobić w górach aby podczas burzy uniknąć rażenia piorunem? Najprostszą metodą jest oczywiście najpierw sprawdzić prognozę pogody. Jeżeli meteorolodzy przewidują burze, raczej nie planujmy wypraw w wyższe partie górskie.

Można również postarać się zminimalizować ryzyko porażenia piorunem. Wystarczy na przykład wychodzić w góry wcześnie rano, gdyż burze zazwyczaj występują w godzinach popołudniowych.
Jeżeli burza już nas złapie to należy unikać cieków wodnych, nie stawać pod najwyższym drzewem, oraz w miarę możliwości jak najszybciej zejść z grani.



Innym wcale nie oczywistym zagrożeniem które czeka na turystów w lecie jest wyziębienie organizmu. Jak zapewne wiecie pogoda w górach bardzo szybko może się zmienić. Nagle temperatura, na przykład podczas burzy, może spaść. Nikogo nie powinien też dziwić opad śniegu czy też gradu w czasie lata w górach. Jeżeli zatem nie jesteśmy odpowiednio przygotowani, możemy łatwo doprowadzić w takiej sytuacji do wychłodzenia organizmu.



Wychodząc zatem góry latem należy mieć ze sobą w plecaku niezbędne przedmioty, które pozwolą nam przetrwać w razie niespodziewanych wypadków.
Oczywiście zawartość naszego plecaka będzie zależeć od tego jaką trasą zamierzamy wyruszyć. Niemniej jednak niezbędne wydają się takie przedmioty jak folia termiczna, ciepłe, nieprzemakalne ubranie, mapa oraz coś do picia i wysokokaloryczne jedzenie.



Na sam koniec przypominamy o najważniejszym, czyli odpowiednim obuwiu. Cały czas można zobaczyć w górach turystów, którzy wyruszają na szlak w zwykłych adidasach czy też klapkach. Buty na górskie wędrówki muszą być wygodne, lekkie, najlepiej posiadać cholewkę ponad kostkę i posiadać podeszwę zapewniającą bardzo dobrą przyczepność.

piątek, 8 lipca 2016

Wakacje w górach czyli jak zadbać o buty trekkingowe

Każdy turysta wie, że buty stanowią najważniejszy element wyposażenie. Nie trzeba raczej o tym nikogo przekonywać. Przecież to właśnie dzięki dobrze dobranemu obuwiu możemy cieszyć się spokojną i komfortową wędrówką po górach.
Jednak aby z butów które służą wam do zdobywania nowych szczytów i podziwiania piękna przyrody dało się jak najdłużej korzystać, trzeba o nie odpowiednio zadbać. Dzisiaj więc przygotowaliśmy dla was krótki poradnik na temat pielęgnacji obuwia trekkingowego.



Najważniejszą, a jednak zarazem najczęściej pomijaną radą jest stosowanie się do zasad danego producenta obuwia. Praktycznie wszystkie buty posiadają główne wytyczne na temat ich pielęgnacji i konserwacji. Znajdują się one najczęściej na specjalnej ulotce lub też umieszczono je na wewnętrznej stronie języka. Należy zaufać zdaniu producenta, który to najlepiej wie jak obchodzić się z danym produktem. Radzimy więc zwracać baczną uwagę na informacje zamieszczane przez producentów. 



Równie istotne jest także unikanie błędów w użytkowaniu obuwia. Jednym z najczęściej popełnianym jest suszenie przemoczonych butów na ostrym słońcu czy też w ekstremalnych przypadkach bezpośrednio na kaloryferze.
Pamiętajcie iż buty zawsze powinny być suszone w temperaturze pokojowej. Można jedynie cały ten proces wspomóc poprzez wypełnienia wnętrza buta gazetą, która to pomoże wyciągnąć wilgoć oraz zapobiegnie odkształceniom.



Jeżeli chodzi o konserwację i pielęgnację butów trekkingowych bardzo dużo zależy od tego z jakiego materiału zostały one wykonane. Istotne jest aby wszelkiego rodzaju pasty i impregnaty zawsze aplikować na czyste i suche obuwie. Tylko wtedy efekty twoich działań przyniosą zamierzony efekt.



Jeżeli zatem wasze buty trekkingowe zostały wykonane z z naturalnej skóry licowej możecie być pewni, że po zakupie przez pewien czas będą one całkowicie wodoodporne. W celu usunięcia zabrudzeń z tego rodzaju butów najlepiej użyć letniej wody i miękkiej gąbki lub szczotki z bardzo miękkim włosiem. W celu pielęgnacji radzimy stosować sprawdzone preparaty wysokiej jakości do skóry licowej w postaci wosku lub też pasty.



Co jeżeli posiadamy buty trekkingowe wykonane z nubuku, weluru czy innych materiałów? Należy zadbać o nie w nieco inny sposób. Naturalnie zasada aplikacji preparatów na czyste obuwie i zasada ich suszenia pozostają niezmienne.
Jednakowoż do czyszczenia tego rodzaju butów lepiej używać specjalnej szczotki, która zadba o materiał a także pozwoli dotrzeć do zakamarków i je dokładnie wyczyścić. W przypadku tego rodzaju butów najlepiej również zdecydować się na użycie preparatów w aerozolu. Ich sposób aplikacji może się różnić w zależności od danego producenta, dlatego też zawsze należy zapoznać się z instrukcją umieszczoną na opakowaniu.



Dzięki tym kilku prostym i łatwym wskazówkom nie tylko znacząco wydłużycie żywotność waszych butów trekkingowych, ale będziecie również mieli gwarancję, że wasze stopy będą przygotowane na najtrudniejsze warunki jakie mogą spotkać was na szlaku.