Szukaj na tym blogu

Ładowanie...

piątek, 9 grudnia 2016

Początek przygody z aerobikiem czyli jak rozocząć aktywny tryb życia

Wszyscy którzy dopiero co rozpoczynają zaczynają swoją przygodę z uprawianiem jakiegoś sportu w celu poprawy swojej sylwetki zrzucenia zbędnych kilogramów stają przed dylematem od jakich ćwiczeń rozpocząć. Bardzo często ze strachu przed pokazaniem swojej słabej kondycji nie decydują się więc na zasięgnięcie pomocy trenera czy też instruktora lub mając na uwadze swoją otyłość wstydzą się ćwiczeń grupowych.


Dla wszystkich osób które identyfikują się z opisaną wyżej sytuacją istnieje jednak pewne rozwiązanie i jest nim aerobik. Jest on idealnym rozwiązaniem dla początkujących na poprawienie kondycji i wzmocnienie znaczącej grupy mięśni. Wymaga on jednak od osoby go uprawiającej dość sporej dyscypliny oraz motywacji.


Aerobic ma bardzo wiele zalet. Większość klubów organizuje ćwiczenia aerobowe dla osób z nadwagą, więc bardzo łatwo wtedy usunąć problem skrępowania swoim własnym wyglądem. Ten rodzaj ćwiczeń jest także dostosowany intensywnością do osób z mniejszą sprawnością fizyczną i charakteryzuje się umiarkowanym tempem. Najczęściej do ustalenia tempa służy rytmiczna muzyka co dodatkowo podnosi atrakcyjność ćwiczeń oraz pozwala na odprężenie. Co również warte odnotowania to fakt, że aerobic dla początkujących opiera się w głównej mierze nie na szybkości ćwiczeń ale na utrzymaniu równego, stałego tempa przez co równomiernie podnosi się puls i możliwe jest efektywne spalanie tkanki tłuszczowej.


Bardzo istotne jest również to, że aerobic dla początkujących nie wymaga specjalnego przygotowania. Na trening wystarczy zabrać ze sobą jedynie wygodny strój, który nie będzie krępował naszych ruchów oraz sportowe obuwie. Oprócz tego dobrze jest zabrać ze sobą również wodę mineralną, która pomoże uzupełnić płyny po zakończeniu ćwiczeń.

czwartek, 1 grudnia 2016

Mity na temat treningu siłowego

Wśród wielu osób początkujących jeżeli chodzi o trening pokutują do dzisiaj mity na temat pewnych aspektów ćwiczenia. Dzisiaj postaramy się wam przedstawić kilka z nich i powiedzieć dlaczego są one całkowicie nieprawdziwe.



Otóż jednym z chyba najczęściej powtarzanych mitów jest ten że wykonywanie brzuszków pozwoli nam spalić zbędny tłuszcz. Jest to całkowicie nieprawdziwe przekonanie. Nie istnieje możliwość miejscowego spalenia tłuszczu. Możecie ćwiczyć brzuszki ale na pewno nie przełoży się to na spalenie tkanki tłuszczowej. Dzięki tego rodzaju ćwiczeniom wzmocnicie swoje mięśnie brzucha ale nie pozbędziecie się zbędnego tłuszczyku. Jeżeli waszym celem jest spalanie tłuszczu to najlepszą metodą będą ćwiczenia aerobowe oraz odpowiednia dieta.




Kolejnym pokutującym w opinii publicznej mitem jest ten iż ból jest oznaką udanego treningu. Można to rozumieć dwojako więc stwierdzenie to może w pewnych sytuacjach okazać się prawdziwe. Jeżeli zatem czujemy ból już na początku treningu to najlepiej od razu go przerwać. Jest to sygnał od waszego organizmu, że coś niedobrego dzieje się z waszym ciałem. Może was to uchronić od groźnej kontuzji. Podobnie odnosi się to do zakwasów. Polega on na stanie zapalnym naszych nerwów, gdy tkanka mięśniowa ulega naderwaniu.


Innym mitem, który jest bardzo często powtarzany to ten o tym, że jeżeli ćwiczę lub trenuję to mogę sobie pozwolić na jedzenie wszystkiego na co mam ochotę. Jest to absolutna nieprawda. To właśnie za pomocą dobrej diety połączonej z ćwiczeniami możemy uzyskać najlepsze efekty. Same ćwiczenia bez diety dadzą efekty w dużo dłuższym okresie czasu.

piątek, 25 listopada 2016

Ciekawostki na temat treningu

Dzisiaj mamy dla was porcję ciekawostek na temat ćwiczeń fizycznych oraz związanych z nimi kwestiami. Na sam początek omówimy sobie krótko temat obcisłych ubrań do treningu.
Pewnie większość z was tego nie wie, ale nie tylko służą one podkreślaniu kształtów ciała jakie udało nam się uzyskać, ale wpływają również bardzo pozytywnie na regenerację organizmu.


Według badań zamieszczonych na łamach„Journal of Strenght and Conditioning Research” osoby, które po treningu nosiły specjalne kompresyjne legginsy, odczuwały znacznie mniejszy ból mięśni niż osoby, które chodziły w normalnych, luźnych ubraniach. Na czym polega ten fenomen? Okazuje się, że odzież kompresyjna zwiększa powrót żylny co przekłada się na redukcję obrzęków dając uczucie ulgi.



Kolejna ciekawostka dotyczy czasu po którym można zobaczyć pierwsze efekty treningów. Czasami zdarza się, że trenujesz od dłuższego już czasu jednak nie możesz zauważyć żadnych efektów. Nie ma się czym martwić w takich sytuacjach. Znacząca większość naszych organizmów bardzo długo adaptuje się do ćwiczeń i czas potrzebny na zobaczenie wyników może w niektórych wypadkach wynosić nawet sześć do ośmiu tygodni.


Na sam koniec zostawiliśmy sobie zagadnienie dotyczące odpoczynku między seriami. Ile powinien on tak naprawdę wynosić. Jak się okazuje wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji danej osoby. Ogólnie można przyjąć, że im więcej partii mięśniowych angażuje się do ćwiczenia tym dłuższy powinien być czas odpoczynek. Im mniej mięśni bierze udział w danym ćwiczeniu tym szybciej możemy przystąpić do jego powtórzenia. Bezpiecznie można przyjąć, że standardowe ćwiczenia wymagają około jednej minuty przerwy a bardziej obciążające nawet od dwóch do trzech.

czwartek, 17 listopada 2016

Dlaczego jesienią nie chce nam się ćwiczyć i jak sobie z tym problemem poradzić?



Jesień to bez wątpienia czas kiedy nasz organizm jest osłabiony, nasza odporność spada a my jesteśmy coraz bardziej senni. Wytłumaczenie takiego stanu rzeczy jest bardzo proste - chodzi o ciągle zmiany temperatury i warunków pogodowych oraz mniejszą ilość promieni słonecznych. Mimo, że bardzo czeto stan taki jest określany jesienna depresją to tak naprawdę z prawdziwa choroba o tej nazwie ma on niewiele wspólnego. Chodzi tutaj bardziej o obniżenie wydolności fizycznej oraz trochę też psychicznej.


Nie wszystko jednak stracone i można taką jesienną depresję zwalczyć. Co zatem należy zrobić?
Odpowiedź jest całkiem prosta. Pomimo tego że pogoda za oknami nie zachęca należy się przemóc i zacząć uprawiać jakąś choćby niewielką aktywność fizyczną.
Istotne jest aby wybrać rodzaj aktywności fizycznej który będzie sprawiała wam przyjemność. Jeżeli do tej pory nie byliście za pan brat ze sportem to doradzamy metodę małych kroczków. Czyli mało a często.


Radzimy więc zacząć od zwykłych spacerów i systematycznie wydłużać i dystans oraz z biegiem czasu zwiększać tempo. W ten sposób dotlenicie swój organizm a on zacznie wytwarzać endorfiny czyli hormon szczęścia, dzięki czemu nabierzecie nowego spojrzenia na jesienną chandrę na dworze. Może również warto jeżeli istnieje taka możliwość, rozważyć opcję pieszego chodzenia do pracy. Połączycie w ten sposób przyjemne z pożytecznym.


Inna możliwością jest skorzystanie z pobliskiej siłowni lub klubu fitness. Tam możecie już kompleksowo zadbać o swoją sylwetkę oraz kondycję. Jedyna wada takiego rozwiązania jest fakt że ćwiczymy w zamkniętym pomieszczeniu, więc nie mamy dostępu do promieni słonecznych oraz świeżego powietrza oraz że obciąży to w pewnym stopniu wasz domowy budżet.

Bez względu jednak na to jaki sposób wybierzecie, zastrzyk aktywności fizycznej jesienią jest zalecany i pozwoli on wam przetrwać ten trudny okres w dużo lepszy sposób.

środa, 9 listopada 2016

Góry jesienią czyli gdzie wybrać się na długi weekend?



Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że polskie góry są piękne niezależnie od pory roku. Jednak podczas jesieni szlaki turystyczne nieco przerzedzają się co stanowi doskonałą okazję do spokojnych wędrówek i możliwości kontemplowania piękna przyrody w ciszy i spokoju. Postaramy się zatem dzisiaj polecić trzy najlepsze kierunki na wypad w góry w ten nadchodzący długi weekend.


Na sam początek Pieniny. Te nie należące do najwyższych góry, dzięki porze roku jaką jest jesień tylko zyskują na atrakcyjności. Podczas kilkudniowego pobytu w Pieninach można albo zdecydować się na wędrówkę wyznaczonymi szlakami pieszymi czy też rowerowymi albo zdecydować się na pobyt w Pijalni Wód Mineralnych. Warto również rozważyć możliwość wzięcia udziału w spływie doliną Dunajca.


Innym znakomitym kierunkiem w jaki można udać się podczas jesiennego weekendu są Tatry. Białka Tatrzańska stanowi znakomite miejsce nie tylko dla miłośników białego szaleństwa ale również dla zwykłych turystów. Ukształtowanie terenu doskonale nadaje się do pieszych wędrówek podczas których można podziwiać piękno otaczającej nas przyrody. Miłośnikom kąpieli polecamy również rozważenie możliwości odwiedzenia znajdujących się tam term wodnych.


Na samym końcu naszej listy pozostały Karkonosze z Karpaczem na czele. To miasto przyciąga turystów licznymi atrakcjami oraz wspaniałymi trasami wycieczkowymi. Oprócz aktywności fizycznych w mieście można odwiedzić Ruiny Zamku Chojnik i zapoznać się z miejscowymi legendami oraz historiami. 


Jak więc sami widzicie jesień i góry stanowią doskonałe połączenie i jeżeli tylko macie możliwość zachęcamy was do spędzenia wolnego czasu właśnie w sposób aktywny w otoczeniu piękna naszej polskiej przyrody.


piątek, 4 listopada 2016

Poradnik trekkingowy czyli co zabrać ze sobą na kilkudniowy wypad w góry

Decydując się na kilkudniowy wypad trekkingowy w góry musimy pamiętać o zabranie wielu rzeczy ze sobą. Będziemy potrzebować czegoś co będzie odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo jak i komfort. Musimy z głową dobierać przedmioty, które planujemy zabrać ponieważ nasz plecak oraz wytrzymałość pleców ma swoje limity, których lepiej nie przekraczać.


Dzisiaj zatem postaramy się wam podpowiedzieć jakie rzeczy będą niezbędne podczas tego rodzaju wyprawy oraz jak rozplanować ekwipunek aby optymalnie wykorzystać dostępne miejsce. Tak więc przyjrzyjmy się co stanowi niezbędny podstawowy ekwipunek na kilkudniową wędrówkę po górach.

Niezbędny będzie więc ekwipunek przeznaczony do spania. Należy więc zabrać ze sobą namiot, śpiwór, dmuchany materac lub ewentualnie karimatę ( materac jest świetnym izolatorem i zajmuje niewiele miejsca natomiast karimata jest niezwykle wielofunkcyjna i niemal niezniszczalna ).



Omówiliśmy więc rzeczy niezbędne do przetrwania nocy, teraz przejdźmy do tych, które będą potrzebne podczas pieszych wędrówek po górskich szczytach. Tradycyjnie musicie zabrać ze sobą mapę, dobrać odpowiednie buty trekkingowe, które zapewnią wam przyczepność na niebezpiecznym podłożu, grube skarpety oraz odzież trekkingową - szybkoschnąca, elastyczną i  oddychającą. Nie zapomnijcie również o przeciwdeszczowej kurtce i czapce oraz rękawiczkach. Przydatne okażą się także okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV jak i czapka z daszkiem.

W kwestii żywności najlepiej będzie zaopatrzyć się w wysokokaloryczne przekąski oraz jedzenie, które posiada długą datę ważności. Do tego radzimy zaopatrzyć się w scyzoryk, kubek oraz plastikowy łyżko-widelec. Pomocna okaże się również zapalniczka lub zapałki.



Przejdźmy teraz do zagadnień związanych z bezpieczeństwem. W waszym plecaku powinna znaleźć się apteczka podróżna, kilka plastrów na odciski, wasz dowód osobisty, telefon z numerami alarmowymi oraz polisa ubezpieczeniowa.

Na sam koniec omówimy kwestie higieny. Zabierzcie ze sobą mokre chusteczki, podstawowy zestaw kosmetyków ( najlepiej w malutkich pojemniczkach po 100 ml), mały ręcznik ( najlepiej szybkoschnący) oraz papier toaletowy i chusteczki.

Wyposażeni w przedmioty z tej listy możecie już bez większych obaw wybrać się w trekkingową podróż waszego życia.

piątek, 28 października 2016

Jakie sporty najlepiej uprawiać w okresie jesiennym?

Podczas słonecznego lata parki zazwyczaj wypełniają się biegającymi ludźmi jaki rowerzystami, a na pobliskich boiskach zobaczyć można piłkarzy czy też siatkarzy. Jednak kiedy liście opadną już z drzew a dni staną się krótsze to krajobraz osób aktywnych jakie można zobaczyć na dworze znacząco się przerzedza. Jesień nie sprzyja zbytnio uprawianiu sportów które święcą triumf latem. Postaramy się wam zatem dzisiaj przybliżyć jakie dyscypliny sportu warto uprawiać jesienią.


Otóż jednym z najlepszych możliwych do uprawiania jesienią a nawet zimą sportów jest pływanie na basenie. Jak wiadomo pływać może praktycznie każdy. A jeżeli jeszcze ktoś się nie nauczył pływania, nigdy nie jest za późno. Dodatkowo pływanie nie ma żadnych ograniczeń wiekowych.
Kiedy decydujecie się na aktywność taką jak pływanie dajecie odpocząć waszym stawom. Zmuszacie jednocześnie do intensywnej pracy niemal wszystkie partie mięśniowe waszego ciała. Wszystko za sprawą zwiększonemu oporowi wody, który sprawia, że potrzebujecie włożyć w pracę rąk i nóg więcej energii i wysiłku.
Pływanie pomaga zbudować zgrabną sylwetkę oraz zgubić kilka kilogramów. Jest więc idealnym narzędziem aby przez jesień i zimę nie nabawić się dodatkowych kilogramów. Ponadto osoby mające problemy z kręgosłupem wynikające z siedzącego trybu pracy mogą uznać pływanie za zbawienne.



Innym doskonałym wyborem na okres jesienny jest trening na siłowni. W tym wypadku potrzebna jest jednak dość duża motywacja do ćwiczeń jako, że potrafią być one niezwykle wyczerpujące. Siłownia to też doskonałe miejsce dla biegaczy zmarzluchów. Na siłowni można przecież skorzystać z bieżni. Możecie więc biegać nie martwiąc się niesprzyjającą pogodą. Trening na siłowni pozwoli wam wzmocnić mięśnie i zadbać o odpowiednie przygotowanie do sezonu wiosenno-letniego.

   

Ostatnim polecanym dzisiaj przez nas sportem na jesień jest nordic walking. Ta dyscyplina sportu jest niezwykle uniwersalna i może ją uprawiać osoba w każdym wieku. Nie wymaga ona żadnych specjalnych umiejętności i jest bardzo prosta do opanowania. Nordic walking opiera się na żwawym marszu z użyciem specjalnych kijków, które to pomagają zwiększyć efektywność treningu nawet dwukrotnie. Sport ten można uprawiać niemal wszędzie i bardzo pozytywnie wpływa on na kondycję fizyczną, a osobom starszym pomaga regulować pracę serca dlatego nordic walking jest szczególnie polecany osobom starszym.