Szukaj na tym blogu

Ładowanie...

piątek, 23 września 2016

Idealny sport na sezon jesienny

Mimo, że według kalendarza zawitała już do nas jesień to nada nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy cieszyli się piękną, złotą, polską jesienią. Jak najlepiej to zrobić? Oczywiście decydując się na jakąś aktywność fizyczną, najlepiej na świeżym powietrzu!



Domyślamy się, że rozpoczynająca się jesień kojarzy wam się bardziej z leniuchowaniem i spędzaniem dużej ilości wolnego czasu przed ekranem telewizora, my jednak namawiamy was do wykorzystania tych kilkudziesięciu ostatnich dni, gdy temperatury są jeszcze bardzo sprzyjające aby przemóc się i wyjść na świeże powietrze. A musicie wiedzieć że podczas trenowania nie ma chyba piękniejszego widoku niż kolorowe liście wszędzie wokół. Postaramy się wam zatem podpowiedzieć na jaki sport zdecydować się jesienią.



Tak więc jesień oraz po części również wiosna to dwa najlepsze okresy w roku do tego aby zacząć biegać. W trakcie letnich upałów trudno jest utrzymać regularność treningu i łatwo też o przegrzanie organizmu, dlatego też bieganie możliwe jest wtedy głównie w godzinach wieczornych. Teraz jednak jesienią możesz biegać o każdej porze dnia, do czego zachęcamy.



Jeżeli nie jesteś pewny co do stanu swojej kondycji i bieganie wydaje się zbyt wymagające znakomitą propozycją będą spacery i szybkie marsze. Taka forma aktywności fizycznej pozwoli Ci spalić dodatkowe kalorie oraz dotlenić organizm i poprawić metabolizm.

Kolejny sport który świetnie sprawdzi się jesienną porą jest jazda na rowerze. Zabierz więc kogoś bliskiego i wybierzcie się razem na przejażdżkę podziwiając piękno jesiennej przyrody.
Jeśli jesteś osobą która nie przepada za morderczymi treningami ale od czasu do czasu lubi się solidnie zmęczyć to proponujemy nordic walking. Dzięki tej dyscyplinie będziesz mógł rozruszać wszystkie swoje mięśnie, nawet te o których do tej pory nie pamiętałeś.

piątek, 16 września 2016

Ciekawostki na temat biegania o których nie miałeś pojęcia

Czy zdajecie sobie sprawę, że przeciętny człowiek ma w swoim organizmie taki zapas energii, który pozwoli mu na bieg z prędkością około 25 km/h bez żadnych przerw przez blisko 3 dni?
Jeżeli nie to zapraszamy was do lektury dzisiejszego wpisu w którym poruszymy mało znane fakty na temat biegania. Zapraszamy!




Na sam początek ciekawostka na temat maratonu. Pewnie nie zdajecie sobie z tego sprawy ale powinien on mierzyć 37 kilometrów. Obecnie jednak biegacze pokonują dystans wynoszący dokładnie 42 kilometry i 195 metrów. Skąd więc taka rozbieżność? Otóż według tradycji dystans ten powinien wynosić tyle co ten pokonany przez wysłannika z bitwy pod Maratonem do Aten. Jak się okazuje było to 37 kilometrów. Jednak już na pierwszych odbywających się igrzyskach dystans ten zaokrąglono do 40 km. W późniejszych latach Królowa Wielkiej Brytanii chciała aby ten dystans został wydłużony o kolejne 2 km gdyż zależało jej na dobrym widoku na linię mety ze swojej trybuny.



Wiemy zatem jaką długość powinien mieć maraton, a jaki jest największy obecnie odbywający się maraton na świecie? Na ten moment palmę pierwszeństwa dzierży maraton w Nowym Jorku gdzie udział bierze ponad 50 tysięcy biegaczy. Jest to tak duże wydarzenie sportowe i medialne, że można podczas niego zauważyć startujące gwiazdy kina czy też telewizji.




Wspomnimy jeszcze o jednym rekordzie związanym z bieganiem - o największej liczbie zawodników biegnących w jednym biegu. Rekord znajdujący się w księdze Rekordów Guinnessa został ustanowiony w 1994 roku w Barcelonie i mówi o 109 457 biegaczach, którzy pokonali dystans 11 kilometrów.



Teraz coś na temat biegania boso. Otóż okazuje się, że jest ono bardzo zdrowe dla twoich stóp ponieważ bardzo pozytywnie wpływa na stawy. Jeżeli jednak nie jesteś przekonany do tego rodzaju biegania to zawsze warto zaopatrzyć się w porządne buty sportowe.

Warto również odnotować, że na bieganie nigdy nie jest za późno. Dowodzi tego przykład najstarszego maratończyka -  Pana Sikh Fauja Singh, który to w wieku 100 lat pokonał w 2011 roku maraton Watrerfront w Toronto.

piątek, 9 września 2016

Co aktywność fizyczna mówi o twoim charakterze?

Myślisz, że to przez przypadek zdecydowałeś się na bieganie czy też uprawianie crossfitu? Otóż nic bardziej mylnego. Okazuje się, że typ aktywności fizycznej jest ściśle powiązany z charakterem danej osoby. Przyjrzyjmy się zatem co sport który uprawiacie mówi o was samych.




Zacznijmy od jogi, która przez niektóre osoby nie zaznajomione z tym rodzajem aktywności nie jest uznawana za prawdziwy trening. Pozycje wykonywane podczas jogi potrafią jednak bardzo mocno zmęczyć organizm i wpłynąć na podniesienie krążenia i przyśpieszenie bicia serca. Osoby decydujące się na uprawianie jogi to zazwyczaj ludzie dość skrycie i introwertyczni. Nie przepadają oni w życiu za konfliktami i starają się ich unikać za wszelką ceną.




Co natomiast mówi o tobie uprawianie crossfitu? Otóż jesteś osobą, która lubi nowości i nie boi się podejmować nowych wyzwań. Poszukujesz ciągle nowych wrażeń i bardzo szybko się nudzisz. Jeżeli uprawiasz crossfit to najprawdopodobniej jesteś człowiekiem bardzo dobrze zorganizowanym, który skrupulatnie wypełnia swoje obowiązki. Cenisz sobie porządek w codziennym życiu i bardzo nie lubisz gdy ktoś stara ci się go zakłócić.



Jeżeli natomiast preferujesz trening na rowerze czyli jazdę w rytm muzyki i wskazówek udzielanych przez instruktora to podobnie jak w przypadku crossfitu należysz do osób zorganizowanych i postępujących według zasad.



Osoby, które kochają biegać to najczęściej ludzie bardzo samodzielni i konsekwentni w dążeniu do swoich celów. A co jeśli preferujesz samotny trening na siłowni zamiast różnego rodzaju zajęć grupowych? Jesteś zapewne osobą, która nie przejmuje się zdaniem innych i w życiu kieruje się intuicją. Preferujesz powierzone zadania wykonywać samodzielnie i nie jesteś w stanie w pełni zaufać innym.

czwartek, 1 września 2016

Czy uprawianie sportu pomaga w nauce?

Popularne powiedzenie mówi, że sport to zdrowie. Jednak czy systematyczne uprawianie sportu może również przełożyć się na wyniki w nauce? Okazuje się, że tak. Aktywność fizyczna może mieć znaczący wpływ na sukcesy szkolne zarówno dzieci jak i młodzieży czego dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Dundee w Szkocji.



Otóż według przeprowadzonych badań, można zaobserwować wyraźny związek między częstym uprawianiem sportu, a wynikami w nauce. Co również warte odnotowanie według badań dużo większą poprawę stopni w szkole można było zaobserwować u dziewczynek uprawiających sport.



W przeprowadzonych badaniach wzięło udział blisko 5 tysięcy dzieci w wieku jedenastu lat.
W kolejnym etapie porównano stopnie tych uczniów w wieku lat 11, 13 oraz 16. Zwracano uwagę na trzy przedmioty - angielski, matematykę i przyrodę.



Jak pokazały badania dzieci, które w młodym wieku wykazywały największą aktywność ruchową w późniejszym okresie otrzymywały lepsze oceny niż rówieśnicy, którzy sportu nie uprawiali. Oceny tych dzieci poprawiały się analogicznie wraz ze wzrostem aktywności fizycznej.



Ponadto wykazano, że wyniki w nauce były tym lepsze im we wcześniejszym wieku dziecko podjęło aktywność fizyczną. W przypadku chłopców efekt ten dało się już zaobserwować w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej o tylko 17 minut dziennie. Dla dziewczynek ta granica wynosi 12 minut. W badaniach zostały również uwzględnione ekonomiczne i społeczne warunki życia badanych dzieci.



Wygląda zatem na to, że jeżeli rodzice twierdzą, że sport odciąga dzieci od nauki to są w ogromnym błędzie. Trudno stwierdzić skąd wzięła się taka opinia, należy jednak podjąć wszelkie kroki aby zmienić ten panujący stereotyp.

piątek, 26 sierpnia 2016

Czy uprawianie sportu musi się wiązać z dużymi kosztami?

Dla osób, które nie prowadzą aktywnego trybu życia rozpoczęcie przygody z jakąś dyscypliną sportową stanowi ogromne wyzwanie. Pewnego dnia patrząc na swoją sylwetkę w lustrze podejmujemy decyzję o zmianie na lepsze. Jednak od postanowień do ich realizacji jest jeszcze daleka droga. Co chwilę pojawią się różnego rodzaju wymówki jak brak czasu czy brak możliwości finansowych. Ten ostatni argument o tym, że uprawianie sportu wiąże się ze sporymi wydatkami jest chyba jednym z najczęściej przytaczanych. Postaramy się w tym artykule sprawdzić czy rzeczywiście jest on zasadny.




Otóż twierdzenie, że uprawianie sportu będzie wiązało się z dużymi wydatkami finansowymi nie jest tak naprawdę zupełnie prawdziwe. Decydując się na wybór konkretnej dyscypliny będziemy co prawda zmuszeni do zakupu niezbędnego sprzętu, nie oznacza to jednak, że od razu musimy decydować się na ten z najwyższej półki. Zarówno tani rower jak i ten za kilka tysięcy złotych spełnią swoją funkcję i pozwolą wam zadbać o swoją kondycję.
Należy również pamiętać, że niska cena to nie zawsze synonim niskiej jakości. Bardzo często można spotkać się z sytuacją gdzie osoby zaopatrują się w sprzęt bardzo wysokiej klasy by już po kilku treningach porzucić go całkowicie. Jeżeli dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z daną dyscypliną i jeszcze nie jesteśmy do końca przekonani jak często będziemy korzystać z na przykład deski snowboardowej czy też nart to lepiej skorzystać z wypożyczalni sprzętu. Inną alternatywą jest zakup na sam początek używanego sprzętu, który nadal jest w bardzo dobrym stanie a jednocześnie nie na razi was na gigantyczne koszty.



Ponadto należy zauważyć, że istnieją takie rodzaje sportu, które od uczestników nie wymagają posiadania praktycznie żadnego sprzętu. Wystarczy tutaj przytoczyć taką aktywność fizyczną jak bieganie, gra w piłkę czy też taniec. Są to rodzaje aktywności fizycznej, które każdy może uprawiać za grosze. Oczywiście wraz ze wzrostem zaawansowania można zdecydować się na ulepszenie swojego wyposażenia jednak wydaje nam się, że zakup wysokiej jakości butów do biegania jest wydatkiem na który stać praktycznie każdego.



Czasami jednak zdarzają się sytuację, że próba podjęcia pierwszego treningu wiąże się zawsze z pewnymi kosztami. Jednak istnieją sposoby aby te koszty zminimalizować. Bardzo często można spotkać się z ofertami promocyjnymi różnych klubów sportowych. Najczęściej spotykanym jest chyba oferta karnetów dla stałych klientów, które zazwyczaj są bezimienne, dzięki czemu można je kupić w atrakcyjnej cenie i wymieniać się z nim z kimś bliskim w razie potrzeby. Innym sposobem oszczędności może być na przykład kupienie z kimś na spółkę bieżni czy też rowerka stacjonarnego do treningów.


Wspólny zakup może także wiązać się ze wspólnymi treningami, które stanowią najlepszy sposób na podniesienie własnej motywacji oraz obniżenie kosztów. Wspólnie spędzony czas podczas tańczenia czy też ćwiczeń fizycznych to znakomita okazja do rozwijania własnego życia towarzyskiego.





Jak zatem widzicie, ćwiczenia fizyczne wcale nie muszą rujnować waszego budżetu i finanse jako argument wstrzymujący was od podjęcia aktywności fizycznej są raczej nietrafione. Dlatego też zachęcamy was aby nie szukać wymówek tylko jak najszybciej wcielić swoje postanowienia o uprawianiu sportu w życie.

czwartek, 18 sierpnia 2016

Czy lekcje wychowania fizycznego są ważne?

Tegoroczne wakacje powoli dobiegają końca. Z tego też względu warto się zastanowić nad zbliżającym się rokiem szkolnym i towarzyszącym mu lekcjom wychowania fizycznego, jako, że powszechnie panująca opinia stwierdza, że jest to przedmiot mało istotny, który dba jedynie o sprawność fizyczną.



Według ogólnych definicji wychowanie fizyczne to zmierzona i świadoma działalność ukierunkowana na wytworzenia właściwego zespołu postaw i nastawień oraz przekazywanie podstawowych wiadomości jak zdobywanie motorycznej sprawności, poprawę wydolności i postawy ciała.
Tym co może większość z was dziwić jest fakt, że zadaniem wychowania fizycznego powinno być kształtowanie postaw i nastawień a nie jedynie koncentracja na poprawie sprawności fizycznej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest mylenie WF ze sportem.
Dlatego też tak ważne są postawy jakie pomaga kształtować dobrze przeprowadzona lekcja wychowania fizycznego. Jedną z podstawowych cech jaka jest pożądana w każdym społeczeństwie jest uczciwość. Lekcje wychowania fizycznego pomagają ją kształtować poprzez podkreślanie znaczenia danych zachowań, podczas których na przykład młodzi ludzie w trakcie rywalizacji sportowej przyznają się do błędów nawet w przypadku, gdy nie został on zauważony przez sędziego.
Z całą pewnością można stwierdzić, że lekcje wychowania fizycznego lepiej przygotowują daną osobę do życia w dzisiejszym świecie, czyniąc ją bardziej odporną na stres oraz kładąc nacisk na zachowania typu fair play.



Poprzez udział w sportach zespołowych na lekcjach wychowania fizycznego, pomagamy młodym ludziom również kształtować szybkość dokonywania właściwych wyborów jak i myślenia drużynowego. Tak więc osoba systematycznie uczestnicząca w lekcjach wychowania fizycznego jest lepiej przygotowana i bardziej skuteczna w swoich działaniach już w dorosłym życiu zawodowym jak i prywatnym.
Także podczas wuefu można zauważyć kształtowanie się liderów grup. Jeżeli ich rozwój zostanie odpowiednio poprowadzony już na wczesnym etapie można ich przygotować do kariery menadżerów.
Każdy z nas chciałby również aby jego życie było pasmem sukcesów. Jednak jak zapewne wszyscy wiedzą nie zawsze jest to możliwe. Lekcje wychowania fizycznego stanowią też w tym przypadku pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Właśnie na lekcji wuefu po przegranym meczu czy biegu młody człowiek uczy się dokonywać analizy zaistniałej sytuacji i wyciągać wnioski przygotowujące go do kolejnych starć.




Lekcje wychowanie fizyczne to także nauka odpowiednich nawyków żywieniowych. Aktywność fizyczna pozwala w krótkim czasie przekonać się, że zła dieta to kiepski sposób na życie. Dzięki czemu w przyszłości dostaniemy zdrowego członka naszego społeczeństwa.



Na sam koniec warto jednocześnie zaznaczyć, że poziom sprawności fizycznej danej osoby nie ma żadnego wpływu na kształtowanie cech i postaw społecznych. Tak więc osoba zarówno bardzo sprawna jak i ta o mniejszych możliwościach fizycznych może doskonalić się wewnętrznie poprzez pełne zaangażowanie. Warte podkreślenia jest również, że cały proces kształtowania się opisanych powyżej pozytywnych wyników jest długotrwały i wymaga systematycznego uczęszczania na lekcje wychowania fizycznego.
Mamy zatem nadzieję, że powyższe argumenty przekonają was do zasadności uczęszczania i posyłania swoich pociech na lekcje wychowania fizycznego, co sprawi, że w przyszłości będą one w życiu dużo bardziej zaradne i samodzielne.

czwartek, 11 sierpnia 2016

Czy grozi Ci przetrenowanie? Czyli jak poznać objawy i z nimi walczyć

Jeżeli należysz do jednych z tych osób, które całą masę czasu spędzają na siłowni i nagle zauważają, że włożona praca przestaje przynosić wymierne wyniki lub też twój regularny trening przeradza się w prawdziwe wyzwanie najprawdopodobniej masz do czynienia z przetrenowaniem.


Problem ten dotyczy bardzo dużej grupy osób i jest niezwykle częsty. Nie można go jednak w żaden sposób lekceważyć dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
Jak zatem rozpoznać przetrenowanie i czym ono jest? Jak podpowiada zdrowy rozsądek nie powinno się przekraczać możliwości swojego własnego ciała. Podczas treningu w Twoim ciele zachodzi wiele złożonych procesów dzięki którym staje się ono sprawniejsze, regeneruje się i wzmacnia. Cały ten proces wymaga jednak odpowiedniej ilości odpoczynku, nawodnienia i zapewnieniu optymalnej ilości kalorii. Może się zdarzyć Te procesy są wspomagane poprzez odpowiedni odpoczynek, nawodnienie i zapewnienie Twojemu organizmowi należytej liczby kalorii. Oczywiście możesz się po treningu czuć obolały z powodu mikroskopijnych urazów, które występują kiedy zmuszasz swoje mięśnie do wytężonej pracy, jest to jednak całkowicie normalne i zniknie kiedy tylko urazy się zagoją.



Przetrenowanie natomiast oznacza iż ćwiczysz do takiego momentu w którym Twoje ciało najzwyczajniej w świecie nie jest w stanie wytrzymać fizycznego wysiłku. Następuje to najczęściej wtedy, gdy zwiększasz intensywność, czas trwania lub częstotliwość treningu. Za taki stan rzeczy ponosi odpowiedzialność w głównej mierze błędne zastosowanie mantry powtarzanej przez guru fitness, iż dobra kondycja wymaga wysiłku, i uzyskujesz tyle na ile sam się zaangażujesz.

Błędna interpretacja tego powiedzenia, sprawia, że osoby które chcą osiągnąć spektakularne rezultaty zawsze muszą dawać z siebie wszystko i w ten sposób ignorują sygnały wysyłane przez ich organizm, kierując się tym samym na bardzo niebezpieczną ścieżkę.




W zależności od twojego organizmu przetrenowanie może przybierać różne formy. Jednak niektóre z objawów pozostają stosunkowo wspólne dla każdego z nas. Należą do nich między innymi: spadek formy i siły połączony z ogólnym przemęczeniem. Często problem stanowi koordynacja oraz możliwy spadek wagi. Kolejnym wspólnym objawem są skurcze mięśni i stawów lub ich nadmierna wrażliwość.




Co zatem zrobić jeżeli wiesz już, że przetrenowałeś swój organizm?

Musisz zapewnić swojemu ciału odpowiedni odpoczynek i możliwość do regeneracji. Oznacza to najprawdopodobniej iż będziesz musiał zrobić sobie krótką przerwę w aktywności fizycznej lub w znacznym stopniu ją ograniczyć. Czasami istnieje możliwość podzielenia programu treningowego, tak abyś mógł używać różnych partii mięśni w różne dni, tak aby dać odpocząć każdemu z obszarów twojego ciała. Bardzo pomocny jest również masaż, który pomaga w zmniejszaniu napięcia mięśniowego i bólu. Kolejna ważną rzeczą jest zrewidowanie własnej diety. Bardzo często pomocne okazuje się zwiększenie liczby spożywanych kalorii lub też zmiana wartości odżywczych konsumowanych pokarmów.



Jak zatem widzicie przetrenowanie to efekt zmuszania własnego ciała do ogromnego wysiłku, któremu nie jest ono w stanie sprostać. Najprostszym sposobem na walkę z nim jest odpoczynek, ale również zmiany diety lub nawet psychoterapia mogą okazać się skuteczne. Należy jednak w przyszłości unikać przetrenowania tak aby nie narażać zbyt często organizmu na jego efekty.