Szukaj na tym blogu

piątek, 25 marca 2016

Wiosenne bieganie - czyli dlaczego warto pamiętać o rozciąganiu

O tym, że bieganie wiosną to jedno z najprzyjemniejszych doświadczeń dla każdego biegacza chyba nikogo przekonywać nie trzeba. Jeżeli w zimie spędziliście część czasu trenując w pomieszczeniu to teraz już najwyższy czas by zapomnieć o czterech ścianach i wyjść na dwór aby zacząć znów biegać.



Warto jednak przed bieganiem pamiętać o dobraniu odpowiedniego obuwia, dopasowanego do nawierzchni na jakiej zamierzacie trenować oraz rodzaju stopy jaki posiadacie.




Dzisiaj zajmiemy się również omówieniem bardzo ważnego zagadnienia jakim jest rozciąganie. Wszyscy na pewno wiemy jak ważne jest ono dla prawidłowego treningu jednak nadal trwają dyskusje o tym kiedy i jak się prawidłowo rozciągać. Czy rozciąganie wykonywać statycznie przed samym treningiem biegowym czy też może dynamicznie zaraz po bieganiu? Na tego typu pytania postaramy się teraz odpowiedzieć.





Najpierw wytłumaczymy jednak po co to rozciąganie jest nam tak naprawdę potrzebne. Jak wiadomo intensywny trening wytrzymałościowy powoduje sztywnienie mięśni, a to z kolei zwiększa ryzyko kontuzji. Jeżeli zatem chcecie w pełni czerpać radość z biegania to musicie zapewnić ciału możliwość odprężenia po intensywnym treningu. Ważne jest tu jednocześnie wyciszenie samego umysłu jak i omawiane bezpiecznie rozciągnięcie mięśni ( stretching ).

Zasadniczo istnieją dwie koncepcje rozciągania. Pierwsza koncepcja opiera się na założeniu, że rozciąganie jest konieczne przed treningiem aby chronić przed ewentualnymi kontuzjami. Druga natomiast stwierdza, że rozciąganie jest potrzebne ale wyłącznie po bieganiu przez co wpływa na uelastycznienie ciała i schładza rozgrzane mięśnie.




Obecnie znacząca większość specjalistów skłania się ku drugiej teorii, jako, że rozciąganie przed samym biegiem można z powodzeniem zastąpić truchtem, który przejdzie następnie w normalny bieg.
Jednakowoż zwolennicy pierwszej teorii mogą nadal wcielać ją w życie z powodzeniem, muszą jedynie zwrócić uwagę aby wiązało się ono z porządnie przeprowadzoną rozgrzewką.
 

Przystępując do samego rozciągania należy jednak pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku. Pamiętajcie aby rozciągać mięśnie do momentu uczucia naprężenia, a nie momentu odczuwania bólu, ponieważ takie zachowanie zamiast chronić was przed kontuzjami może się nią zakończyć.




Przypominamy również aby ćwiczenia stretchingowe wykonywać kiedy mięśnie są jeszcze rozgrzane, czyli zaraz po zakończeniu biegania. Kluczowe jest kilka pierwszych minut zanim mięśnie ostygną - to wtedy stretching jest najbezpieczniejszy i zarazem najbardziej skuteczny.




Na zakończenie posumujmy - bieganie przysparza najwięcej radości jednak to stretching ochroni was przed przed kontuzjami i przeciążeniami wynikającymi z intensywnego treningu. Rozciąganie nie tylko dobrze wpływa na pracę ścięgien i stawów ale również poprawia przemianę materii i pozytywnie wpływa na mięśnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz