Szukaj na tym blogu

piątek, 11 marca 2016

Zbliża się wiosna - może więc warto pomyśleć o bieganiu?

Jak można zauważyć po panującej za oknami pogodzie wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami. Jest to doskonały powód aby zadbać o swoje zdrowie i kondycję fizyczną, a najlepszym i zarazem najprostszym sposobem aby tego dokonać jest bieganie.



Jeżeli zatem chcecie polepszyć swoją wydolność, odporność organizmu, zmniejszyć cholesterol, dotlenić organizm i znormalizować przemianę materii, a przy tym zgubić kilka kilogramów to nie ma lepszego sposobu niż po prostu zacząć biegać.





Zaczynając jednak bieganie po dłuższej przerwie warto pamiętać o kilku rzeczach. Otóż znacznie lepiej jest biegać po miękkim podłożu, najlepiej naturalnym, które dobrze amortyzuje bodźce, jednocześnie wzmacniając wasze mięśnie i stawy ( radzimy raczej unikać biegania po asfaltowej nawierzchni).



Aby się nie przetrenować na początku zacznij bieganie od małych odcinków aby potem je stopniowo zwiększać. Dopasuj więc dystans biegu do swoich obecnych możliwości zaczynając na przykład od 200m i przechodząc kolejno do większych wartości jak 500m, 1km, 2km itd.
Miej też na uwadze aby na samym początku nie zniechęcać się zbyt szybko. Efekty biegania nie są widoczne natychmiast, jednak już po tygodniu lub dwóch poczujesz jak dużo dobrego twojemu samopoczuciu i sylwetce przynosi bieganie.
Podczas biegania pamiętaj również o prawidłowym oddychaniu. Bardzo popularny jest rytm dwóch kroków na wdech i dwóch na wydech który możesz z powodzeniem stosować.
Unikaj też biegania zaraz po jedzeniu. Odczekaj przynajmniej dwie lub trzy godziny po posiłku zanim zaczniesz biegać. Pamiętaj również o krótkiej rozgrzewce oraz stretchingu, który uelastyczni i rozluźni twoje mięśnie po odbytym biegu.




Oczywiście do biegania niezbędne jest odpowiednie obuwie oraz wygodny strój, który nie będzie krępował waszych ruchów, a jednocześnie pozwoli na odpowiednią wentylację i zapewni stosowną ochronę termiczną. Skupmy się więc przez chwilę na doborze butów.
Wybierając buty do biegania należy kierować się przede wszystkim typem podłoża po, którym zamierzacie biegać, typem waszej stopy ( o czym za chwilę ) jak i rozmiarem.

Buty Nike Wild Trail


Buty do biegania powinny być odrobinę większe od tych w których chodzicie na co dzień.
Należy też dobrać but odpowiednio do rodzaju stopy jaki posiadacie. Wyróżniamy stopy neutralne, pronujące oraz supinujące.
Jak zatem sprowadzić jakiego rodzaju stopy jesteście posiadaczami? Wystarczy przeprowadzić test mokrej stopy. Namocz bosą stopę w wodzie, a następnie odbij ślad na kartce papieru. Stopa supinująca zostawi jedynie ślad w przedniej części stopy i pięty, ewentualnie wąski i przerywany ślad zewnętrznej krawędzi. Stopa o nadmiernej pronacji jest przechylona do środka, do wewnętrznej krawędzi - nie zobaczymy łuku, zostawiamy duży ślad. Natomiast stopa neutralna pozostawia ślad łuku to znaczy, że odbiją się palce, przednia część stopy, dość wąska zewnętrzna krawędź i pięta.





Kiedy dysponujecie więc już odpowiednim wyposażeniem nie pozostaje wam nic innego jak rozpocząć bieganie i tym samym zacząć nowy, lepszy okres w waszym życiu :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz