Szukaj na tym blogu

czwartek, 30 czerwca 2016

Istotne rady dla osób biegających latem

Słoneczne lato to dla wielu osób doskonały moment aby zacząć swoją przygodę z bieganiem i rozpocząć trening. Jednak bez względu na to czy jesteście początkującym czy też zaawansowanym miłośnikiem biegania, istotne jest zapewnienie podczas wysokich temperatur prawidłowego odprowadzania ciepła aby zapobiec jego przegrzaniu.


Dlatego też mamy dla was kilka rad, które pozwolą wam uchronić organizm przed tego rodzaju przykrymi konsekwencjami.
Najważniejsze jest aby odpowiedni przyzwyczaić organizm do panującego wokół gorąca. Z tego też względu dobrym pomysłem jest rozpoczęcie treningu biegowego już pod koniec wiosny, kiedy temperatury nie są jeszcze tak ekstremalne jak latem, co pozwoli organizmowi zahartować się.


Dodatkowo należy pamiętać aby zadbać o ochronę organizmu i w miarę możliwości biegać w miejscach zacienionych jak parki lub lasy czy też do biegania wybierać wczesne godziny poranne, na przykład przed wyjściem do pracy lub też godziny wieczorne.

W okresie letnim w odróżnieniu od zimowego, zaleca się czasowe ograniczenie rozgrzewki do minimum. Przez to, że temperatura otoczenia jest wyższa, również mięśnie rozgrzewają się znacznie szybciej.



Warto pamiętać także o odpowiednim ubiorze. Zwróć uwagę aby nosić luźną, oddychającą odzież. Specjalnie ubrania do treningów w lecie są na przykład wykonane z materiałów zapewniających skuteczne odprowadzanie potu oraz odparowanie ciepła przez co znacząco ograniczają możliwość przegrzania organizmu.

Bezwzględnie zaleca się również aby przed, w trakcie i po samym bieganiu spożywać odpowiednią ilość płynów. Jest to warunek absolutnie niezbędny, aby umożliwić organizmowi utrzymanie wysokiej formy podczas wysiłku fizycznego.
Pamiętaj również aby z uzupełnieniem płynów nie czekać do momentu poczucia pragnienia. Oznacza ono, że organizm utracił już płyny w ilości odpowiadającej 1 % wagi ciała, a to przekłada się na około 10 procentowy spadek wydolności fizycznej.



Początkującym biegaczom przypominamy w tym miejscu o jednej ważnej rzeczy - aby nie przeceniać swoich możliwości. Już podczas pojawienia się pierwszych symptomów udaru słonecznego trzeba zawsze przerwać trening i udać się w zacienione miejsce aby odpocząć.


Na zakończenie ostatnia porada. Tak jak istotne jest przygotowanie organizmu przed rozpoczęciem treningu, równie ważne jest pozwolenie na jego stopniowe ochłodzenie po zakończeniu biegania. Dlatego też nie zaleca się brania zimnego prysznica zaraz po zakończonym treningu. Dużo lepiej będzie jeżeli polejemy się wodą i wypijemy napój z dużą ilością węglowodanów, aby ,,naładować swoje baterie". Pozwólmy aby temperatura ciała swobodnie i stopniowo opadła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz