Szukaj na tym blogu

czwartek, 11 sierpnia 2016

Czy grozi Ci przetrenowanie? Czyli jak poznać objawy i z nimi walczyć

Jeżeli należysz do jednych z tych osób, które całą masę czasu spędzają na siłowni i nagle zauważają, że włożona praca przestaje przynosić wymierne wyniki lub też twój regularny trening przeradza się w prawdziwe wyzwanie najprawdopodobniej masz do czynienia z przetrenowaniem.


Problem ten dotyczy bardzo dużej grupy osób i jest niezwykle częsty. Nie można go jednak w żaden sposób lekceważyć dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
Jak zatem rozpoznać przetrenowanie i czym ono jest? Jak podpowiada zdrowy rozsądek nie powinno się przekraczać możliwości swojego własnego ciała. Podczas treningu w Twoim ciele zachodzi wiele złożonych procesów dzięki którym staje się ono sprawniejsze, regeneruje się i wzmacnia. Cały ten proces wymaga jednak odpowiedniej ilości odpoczynku, nawodnienia i zapewnieniu optymalnej ilości kalorii. Może się zdarzyć Te procesy są wspomagane poprzez odpowiedni odpoczynek, nawodnienie i zapewnienie Twojemu organizmowi należytej liczby kalorii. Oczywiście możesz się po treningu czuć obolały z powodu mikroskopijnych urazów, które występują kiedy zmuszasz swoje mięśnie do wytężonej pracy, jest to jednak całkowicie normalne i zniknie kiedy tylko urazy się zagoją.



Przetrenowanie natomiast oznacza iż ćwiczysz do takiego momentu w którym Twoje ciało najzwyczajniej w świecie nie jest w stanie wytrzymać fizycznego wysiłku. Następuje to najczęściej wtedy, gdy zwiększasz intensywność, czas trwania lub częstotliwość treningu. Za taki stan rzeczy ponosi odpowiedzialność w głównej mierze błędne zastosowanie mantry powtarzanej przez guru fitness, iż dobra kondycja wymaga wysiłku, i uzyskujesz tyle na ile sam się zaangażujesz.

Błędna interpretacja tego powiedzenia, sprawia, że osoby które chcą osiągnąć spektakularne rezultaty zawsze muszą dawać z siebie wszystko i w ten sposób ignorują sygnały wysyłane przez ich organizm, kierując się tym samym na bardzo niebezpieczną ścieżkę.




W zależności od twojego organizmu przetrenowanie może przybierać różne formy. Jednak niektóre z objawów pozostają stosunkowo wspólne dla każdego z nas. Należą do nich między innymi: spadek formy i siły połączony z ogólnym przemęczeniem. Często problem stanowi koordynacja oraz możliwy spadek wagi. Kolejnym wspólnym objawem są skurcze mięśni i stawów lub ich nadmierna wrażliwość.




Co zatem zrobić jeżeli wiesz już, że przetrenowałeś swój organizm?

Musisz zapewnić swojemu ciału odpowiedni odpoczynek i możliwość do regeneracji. Oznacza to najprawdopodobniej iż będziesz musiał zrobić sobie krótką przerwę w aktywności fizycznej lub w znacznym stopniu ją ograniczyć. Czasami istnieje możliwość podzielenia programu treningowego, tak abyś mógł używać różnych partii mięśni w różne dni, tak aby dać odpocząć każdemu z obszarów twojego ciała. Bardzo pomocny jest również masaż, który pomaga w zmniejszaniu napięcia mięśniowego i bólu. Kolejna ważną rzeczą jest zrewidowanie własnej diety. Bardzo często pomocne okazuje się zwiększenie liczby spożywanych kalorii lub też zmiana wartości odżywczych konsumowanych pokarmów.



Jak zatem widzicie przetrenowanie to efekt zmuszania własnego ciała do ogromnego wysiłku, któremu nie jest ono w stanie sprostać. Najprostszym sposobem na walkę z nim jest odpoczynek, ale również zmiany diety lub nawet psychoterapia mogą okazać się skuteczne. Należy jednak w przyszłości unikać przetrenowania tak aby nie narażać zbyt często organizmu na jego efekty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz