Szukaj na tym blogu

czwartek, 28 stycznia 2016

Jak zachować się na stoku czyli o etykiecie i bezpieczeństwie w górach słów kilka

Rozpoczynający się sezon ferii zimowych to doskonała okazja aby wypocząć i oddać się szaleństwu na stokach polskich czy zagranicznych kurortów. Wybierając się w góry zabieramy ze sobą masę sprzętu snowboardowego oraz narciarskiego ale czy pamiętamy przy tym o naszym bezpieczeństwie oraz o tym jak należy się zachować podczas szusowania w białym puchu. Pewnie mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale w każdym sporcie obowiązują pewne zasady i reguły. Nie inaczej jest ze sportami zimowymi takimi jak narciarstwo i snowboard - tutaj też panuje pewna etykieta ustanowiona przez Międzynarodową Federację Narciarską (FIS).



Zacznijmy jednak od najważniejszej kwestii podczas wyprawy na stok czyli bezpieczeństwa. Zarówno własnego jak i innych osób będących na stoku. Wszyscy znamy realia jakie panują na stoku w szczycie sezonu - zatłoczone trasy, duże kolejki do wyciągów i bardzo szybka jazda. To tylko kilka czynników, które sprzyjają wypadkom.

Dlatego też przed wyjściem na stok warto pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Sprawdzenie i zabezpieczenie sprzętu, zadbanie o własną kondycję fizyczną, kremy z filtrem UV, krótka rozgrzewka oraz odzież sportowa chroniąca nasze ciało to sprawy kluczowe, na które powinniście zwrócić uwagę. Inną istotną kwestią może okazać się również wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia. Jak to mówi przysłowie - przezorny zawsze ubezpieczony. Obecnie firmy ubezpieczeniowe oferują szeroką gamę ubezpieczeń, które stanowią rozszerzenie podstawowego ubezpieczenia turystycznego, i obejmują takie rzeczy jak koszty ratownictwa i poszukiwań czy też ubezpieczenie sprzętu narciarskiego jak i snowboardowego.



Będąc już na stoku musicie pamiętać zarówno o bezpieczeństwie waszym jak i innych uczestników zabawy na śniegu. Podstawą powinno być dopasowanie prędkości zjazdu do panujących warunków czyli pogody, natężenia ruchu na stoku oraz własnych umiejętności.

Jeżeli chodzi o samą kulturę jazdy na stoku, znaczenie ma wybór toru jazdy. Według wytycznych FIS, to narciarz lub snowboarder znajdujący się wyżej na stoku powinien wybrać tor i kierunek jazdy pozwalający uniknąć zderzenia z narciarzem znajdującym się niżej.



FIS opracował także 4 inne punkty etykiety narciarskiej, które to precyzują zachowanie podczas wyprzedzania, krzyżowania się torów jazdy oraz zatrzymywania się i podchodzenia na stoku.
Otóż według FIS podczas wyprzedzania należy zachować ostrożność i właściwą odległość od wyprzedzanego, podobnie należy postępować w przypadku krzyżowaniu się torów jazdy.

Należy również pamiętać, aby nie zatrzymywać się bezpodstawnie na stoku, gdyż powoduje to duże niebezpieczeństwo i przestoje na stokach. Pamiętajcie również, aby przy podchodzeniu i schodzeniu z trasy wybrać jak najmniej kolizyjną drogę, najlepiej jeżeli będzie to pobocze stoku.



Zwracajcie także uwagę na oznakowanie na stoku narciarskim i realnie oceniajcie swoje umiejętności przy wyborze rodzaju trasy. Będzie to nie tylko z waszej strony przejaw zdrowego rozsądku ale również szacunku i dbania o bezpieczeństwo innych użytkowników stoku.

Na sam koniec pamiętajcie, że gdziekolwiek się wybieracie zawsze warto znać numery służb ratowniczych w danych kraju, aby móc szybko wezwać pomoc w przypadku nieszczęśliwego wypadku na stoku.

czwartek, 21 stycznia 2016

Jak spędzić zimę w mieście na sportowo czyli słów kilka o tym jak ćwiczyć i dlaczego warto to robić

Zima to ten czas w roku, który większości z nas kojarzy się raczej negatywnie. Wszędzie jest zimno, ciemno, za oknami ciągła plucha. Taka aura wywołuje w nas myśli o przespaniu tego całego okresu i obudzeniu się na wiosnę, gdy pogoda będzie już bardziej przyjazna. Można jednak diametralnie odmienić swoje spojrzenie na ten okres w roku - a wszystko za sprawą ćwiczeń na świeżym powietrzu. 



Zdajemy sobie sprawę, iż wielu z was w zimie nie wyobraża sobie nawet wyjścia na siłownie, nie wspominając o ćwiczeniach na świeżym powietrzu, ale jak pokazują badania i doświadczenie, tego rodzaju aktywność fizyczna jest niezwykle korzystna dla organizmu. Jeżeli ciągle macie zimową chandrę i jest wam smutno i źle w trakcie zimy, to odrobina ruchu z całą pewnością poprawi wasze samopoczucie. Już chwila ćwiczeń czy też biegania dostarczy waszemu organizmowi pokaźnej dawki endorfin.



Ponadto należy wspomnieć o tym, że zimowy wysiłek na świeżym powietrzu znakomicie służy odporności organizmu. Dzięki ćwiczeniom zimą zahartujemy organizm, przez co zwiększymy prawdopodobieństwo bycia zdrowymi i nie stracimy kilku lub kilkunastu dni na leżenie z wysoką temperaturą w łóżku.



Poza tym, dzięki ćwiczeniom zimą będzie wam dużo łatwiej zatroszczyć się o smukłą sylwetkę. Może nie zdajecie sobie z tego sprawy, ale zimą przy niskich temperaturach organizm spala dużo więcej kalorii niż podczas tego samego wysiłku latem. Zdecydujcie się więc chociaż raz w tygodniu na wyjście na długi spacer, przejażdżkę rowerem czy też bieg.



Musicie jednak pamiętać aby do takich ćwiczeń na świeżym powietrzu zimą odpowiednio się ubrać i przygotować. Radzimy wam więc zaopatrzyć się w specjalną odzież jak bielizna termiczna, która bardzo dobrze zatrzymuje ciepło i odprowadza wodę z organizmu. Bardzo ważne są również buty, które podczas przemieszczania się w zimowych warunkach nie zamokną i będą zapewniać wam komfort. Warto przyjrzeć się butom takich producentów jak Ecco, Clarks, Adidas czy też Nike.



Podczas ćwiczeń na dworze nie można zapomnieć o czapce, która nie pozwoli na zbyt szybkie wychłodzenie organizmu. Jeżeli planujecie trening wieczorami to obowiązkowe będą odblaski, które pozwolą zauważyć was już z daleka i uchronić przed nieszczęśliwym wypadkiem.
Na sam koniec pamiętajcie o rozgrzewce. Poświęcenie tych kilku minut na rozgrzanie mięśni pozwoli w skuteczny sposób uchronić się przed kontuzjami.

czwartek, 14 stycznia 2016

Nordic walking - czyli jak dobrać odpowiedni strój i obuwie do uprawiania tego sportu

Nordic walking to sport który w naszym kraju cieszy się coraz większą popularnością. Jako, że stanowi on formę aktywności fizycznej uprawianej na zewnątrz, bardzo istotne jest aby do jego uprawiania dobrać odpowiedni strój.

 

Jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę z nordic walking musisz dobrać zestaw odzieży dostosowany do danej sytuacji pogodowej oraz taki, który zapewni Ci komfort ćwiczeń. Ilość warstw odzieży jaką będziesz musiał ubrać jest ściśle powiązana z warunkami atmosferycznymi.

Pierwsza warstwa odzieży ma pomóc w kontroli krążenia oraz wchłaniać produkowany podczas wysiłku przez organizm pot, aby skóra była sucha i ciepła. Z tego też względu zaleca się aby warstwa ta była wykonana z naturalnych materiałów. Optymalnym rozwiązaniem jest ubranie bielizny termoaktywnej. Kolejna warstwa odzieży ma za zadanie izolować ciało przed zimnem. Jest ona niezwykle istotna podczas uprawiania nordic walkingu w czasie zimowego okresu. Natomiast ostatnia, zewnętrzna warstwa odzieży ma za zadanie chronić nas przed wiatrem oraz deszczem.




Oprócz odpowiedniego ubioru najbardziej istotnym elementem wyposażenia są odpowiednio dobrane buty. Musisz jednak wiedzieć, iż do nordic walkingu zwykłe obuwie sportowe o cienkiej podeszwie nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nie jest ono w stanie zapewnić odpowiedniej amortyzacji oraz ochrony przed nierównościami terenu. Również obuwie stworzone stricte do biegania nie sprawdzi się najlepiej podczas uprawiania nordic walkingu, ze względu na brak prawidłowego podparcia stopy.




Normalnie, podczas biegu tą częścią stopy, która jako pierwsza ma kontakt z podłożem jest  śródstopie, natomiast w nordic walkingu ruch rozpoczynany jest od pięty. Dlatego też obuwie do tego sportu posiada konstrukcję umożliwiającą jak najszybsze przeniesienie ciężaru ciała z pięty na śródstopie.




Ponadto w butach skierowanych do uprawiania nordic walking bardzo ważne jest amortyzowanie wstrząsów, co uzyskuje się dzięki implementacji w obuwiu miękkiej pianki na wysokości pięty. Również ze względu na ruch wykonywany podczas nordic walkingu buty do tego sportu mają ściętą podeszwę w tylnej części (pod piętą) i elastyczne śródstopie. Maszerując z kijami poruszamy się znacznie dłuższym krokiem, niż podczas zwykłego spaceru, angażując do pracy całą stopę. Taka konstrukcja pomaga w stawianiu każdego kroku i zmniejsza zmęczenie.

Podczas uprawiania nordic walkingu w okresie zimowym warto również wziąć pod uwagę odporność obuwia na przemoczenie. Z tego też względu należy szukać butów z membranami zapobiegającymi przenikaniu wilgoci do wnętrza oraz zapewniającymi odpowiednią oddychalność.

czwartek, 7 stycznia 2016

Wyjście zimą w góry czyli jak bezpiecznie podziwiać piękno pokrytej śniegiem przyrody

Chyba możemy oficjalnie ogłosić, że zima w tym roku już zawitała na dobre. Jest to wspaniała wiadomość dla wszystkich  amatorów górskich wędrówek. Wędrowanie po górach o tej porze roku wymaga jednak pewnych przygotowań, dlatego też postaramy się wam podpowiedzieć jakimi zasadami należy się kierować, aby taka zimowa eskapada była przyjemnością i nie zamieniła się w koszmar.

Otóż należy pamiętać, że właściwe przygotowanie do wędrówki to niemal połowa sukcesu. Zimą nie powinniśmy się wybierać w góry bez odpowiedniego obuwia, takiego jak buty trekkingowe uznanych marek, na przykład Ecco. Buty te zapewnią waszym stopom nie tylko bezpieczeństwo ale również odpowiednią temperaturę i przyczepność podczas przemieszczania się po oblodzonych szlakach. Równie ważne są ciepłe skarpety ( warto pamiętać o zabraniu dodatkowej pary do przebrania ). Do innych nieodzownych elementów ekwipunku zimowego turysty należy zaliczyć ciepłą czapkę, nieprzemakalne rękawice, mapę oraz ubiór na tak zwaną ,,cebulkę" czyli zakładanie na siebie kilku warstw odzieży, przez co mamy większą kontrolę nad temperaturą własnego ciała. Bardzo często zdarza się, że turyści gubią na szlaku rękawiczki czy też czapkę, warto więc zabrać ze sobą zapasową parę. Należy również wziąć pod uwagę zabranie do plecaka termosu z ciepły napojem oraz podstawowego prowiantu, jeżeli nie planujemy zawitać do jednego z górskich schronisk. Pamiętajcie również aby zapisać w swoim telefonie numer do TOPRu, gdyż nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy potrzebować pomocy.

Przykład butów trekkingowych marki ECCO, które znakomicie nadają się na zimowe wędrówki po górach


Wszystkie zimowe górskie wycieczki planujcie zgodnie ze swoim doświadczeniem oraz kondycją i panującymi warunkami atmosferycznymi. Musicie zawsze mieć w tyle głowy, że pogoda w górach potrafi zmienić się niezwykle szybko, i należy umieć ocenić kiedy należy zawrócić ze szlaku aby nie przysporzyć sobie problemów. Pamiętajcie również, że zimą dni są o wiele krótsze niż latem, dlatego zaleca się aby wędrówkę na szlaku rozpocząć od wczesnych godzin porannych i zakończyć ją przed zapadnięciem zmroku.



Równie istotne jest aby nie wybierać się w góry podczas śnieżnych zadymek czy też gęstej mgły. Niech też nigdy nie kusi was aby zejść ze szlaku i zrobić sobie jakiś skrót przez las. Pamiętajcie również aby przed każdym wyjściem sprawdzić aktualny stopień zagrożenia lawinowego, który codziennie ogłasza TOPR.




W czasie postojów na szlaku, jeżeli macie taką możliwość to starajcie się założyć na siebie jakąś dodatkową warstwę odzieży, ponieważ stojąc w miejscu zupełnie inaczej odczuwamy zimno niż podczas marszu.



Na sam koniec, pamiętajcie, że wybierając się zimą na szlak powinniście powiadomić o tym gdzie się wybieracie oraz o jakiej godzinie planujecie powrócić. Jeżeli w czasie wycieczki zmienicie zdanie i wybierzecie się w inne miejsce to pamiętajcie, aby o zmianie tej powiadomić osobę, której wcześniej sygnalizowaliśmy wyjście. W przypadku jakiegokolwiek nieszczęścia, osoba ta będzie w stanie zawiadomić ratowników i sprowadzić dla was pomoc. Zawsze też przed wyjściem naładujcie swój telefon komórkowy aby móc wezwać pomoc.