Szukaj na tym blogu

piątek, 25 marca 2016

Wiosenne bieganie - czyli dlaczego warto pamiętać o rozciąganiu

O tym, że bieganie wiosną to jedno z najprzyjemniejszych doświadczeń dla każdego biegacza chyba nikogo przekonywać nie trzeba. Jeżeli w zimie spędziliście część czasu trenując w pomieszczeniu to teraz już najwyższy czas by zapomnieć o czterech ścianach i wyjść na dwór aby zacząć znów biegać.



Warto jednak przed bieganiem pamiętać o dobraniu odpowiedniego obuwia, dopasowanego do nawierzchni na jakiej zamierzacie trenować oraz rodzaju stopy jaki posiadacie.




Dzisiaj zajmiemy się również omówieniem bardzo ważnego zagadnienia jakim jest rozciąganie. Wszyscy na pewno wiemy jak ważne jest ono dla prawidłowego treningu jednak nadal trwają dyskusje o tym kiedy i jak się prawidłowo rozciągać. Czy rozciąganie wykonywać statycznie przed samym treningiem biegowym czy też może dynamicznie zaraz po bieganiu? Na tego typu pytania postaramy się teraz odpowiedzieć.





Najpierw wytłumaczymy jednak po co to rozciąganie jest nam tak naprawdę potrzebne. Jak wiadomo intensywny trening wytrzymałościowy powoduje sztywnienie mięśni, a to z kolei zwiększa ryzyko kontuzji. Jeżeli zatem chcecie w pełni czerpać radość z biegania to musicie zapewnić ciału możliwość odprężenia po intensywnym treningu. Ważne jest tu jednocześnie wyciszenie samego umysłu jak i omawiane bezpiecznie rozciągnięcie mięśni ( stretching ).

Zasadniczo istnieją dwie koncepcje rozciągania. Pierwsza koncepcja opiera się na założeniu, że rozciąganie jest konieczne przed treningiem aby chronić przed ewentualnymi kontuzjami. Druga natomiast stwierdza, że rozciąganie jest potrzebne ale wyłącznie po bieganiu przez co wpływa na uelastycznienie ciała i schładza rozgrzane mięśnie.




Obecnie znacząca większość specjalistów skłania się ku drugiej teorii, jako, że rozciąganie przed samym biegiem można z powodzeniem zastąpić truchtem, który przejdzie następnie w normalny bieg.
Jednakowoż zwolennicy pierwszej teorii mogą nadal wcielać ją w życie z powodzeniem, muszą jedynie zwrócić uwagę aby wiązało się ono z porządnie przeprowadzoną rozgrzewką.
 

Przystępując do samego rozciągania należy jednak pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku. Pamiętajcie aby rozciągać mięśnie do momentu uczucia naprężenia, a nie momentu odczuwania bólu, ponieważ takie zachowanie zamiast chronić was przed kontuzjami może się nią zakończyć.




Przypominamy również aby ćwiczenia stretchingowe wykonywać kiedy mięśnie są jeszcze rozgrzane, czyli zaraz po zakończeniu biegania. Kluczowe jest kilka pierwszych minut zanim mięśnie ostygną - to wtedy stretching jest najbezpieczniejszy i zarazem najbardziej skuteczny.




Na zakończenie posumujmy - bieganie przysparza najwięcej radości jednak to stretching ochroni was przed przed kontuzjami i przeciążeniami wynikającymi z intensywnego treningu. Rozciąganie nie tylko dobrze wpływa na pracę ścięgien i stawów ale również poprawia przemianę materii i pozytywnie wpływa na mięśnie.

piątek, 18 marca 2016

Nadchodzi wiosna czyli o porządkach w domu i przechowywaniu butów

Wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami, a jak powszechnie wiadomo jest to okres kiedy większość z nas bierze się za gruntowne sprzątanie. Warto przy takiej okazji podjąć temat przechowywania butów. 



Tak więc jak co roku modele zimowe odejdą na najbliższe miesiące w zapomnienie, a ,,pod ręką" powinny znaleźć się lżejsze buty czy też wasze ulubione obuwie do biegania czy też uprawiania innej dyscypliny sportowej. Robiąc wiosenne porządki w swojej kolekcji butów warto zastanowi się jak je przechowujemy. Postaramy się więc poniżej przedstawić standardowe jak i może dla niektórych nieco zaskakujące sposoby na przechowywanie obuwia.

Pierwszy sposób to przechowywanie butów w przeszklonej komodzie. Dzięki temu buty nie kurzą się, a wy macie dodatkowo podgląd na całą swoją kolekcję zebraną w jednym miejscu.



Inny bardzo pomysłowym sposobem na przechowywanie butów jest umieszczenie ich na wieszakach. Sposób ten doskonale sprawdza się w przypadku butów damskich takich jak baleriny. Jeżeli więc, któraś z Pań czytających ten artykuł ma bogatą kolekcję tego typu obuwia to pomysł ten jest jak najbardziej wart zapamiętania.




Posiadaczom małych mieszkań, którzy zmuszeni są do przechowywania butów w wąskim przedpokoju, gdzie nie ma możliwości ustawienia szafki polecamy przechowywanie butów na półkach. Wiąże się on jednak z tym, że buty nie będą w żaden sposób zabezpieczone przed działaniem kurzu.



Doskonałym sposobem na przechowywanie butów jest trzymanie ich w pudełkach. Wystarczy dodatkowo na każdym pudełko dokleić specjalny nadruk z miniaturą buta, aby dostęp do danego modelu nie był znacząco utrudniony i voilà. Takie rozwiązanie jest nie tylko bardzo eleganckie i praktyczne, ale również chroni buty przed zniszczeniem i kurzem.




Ostatni pomysł to zamknięcie całej kolekcji butów w specjalnie do tego celu przygotowanej szafie. Można w ten sposób dużą ilość obuwia zmieścić na stosunkowo małej powierzchni oraz zabezpieczyć je przed niechcianym działaniem kurzu.


piątek, 11 marca 2016

Zbliża się wiosna - może więc warto pomyśleć o bieganiu?

Jak można zauważyć po panującej za oknami pogodzie wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami. Jest to doskonały powód aby zadbać o swoje zdrowie i kondycję fizyczną, a najlepszym i zarazem najprostszym sposobem aby tego dokonać jest bieganie.



Jeżeli zatem chcecie polepszyć swoją wydolność, odporność organizmu, zmniejszyć cholesterol, dotlenić organizm i znormalizować przemianę materii, a przy tym zgubić kilka kilogramów to nie ma lepszego sposobu niż po prostu zacząć biegać.





Zaczynając jednak bieganie po dłuższej przerwie warto pamiętać o kilku rzeczach. Otóż znacznie lepiej jest biegać po miękkim podłożu, najlepiej naturalnym, które dobrze amortyzuje bodźce, jednocześnie wzmacniając wasze mięśnie i stawy ( radzimy raczej unikać biegania po asfaltowej nawierzchni).



Aby się nie przetrenować na początku zacznij bieganie od małych odcinków aby potem je stopniowo zwiększać. Dopasuj więc dystans biegu do swoich obecnych możliwości zaczynając na przykład od 200m i przechodząc kolejno do większych wartości jak 500m, 1km, 2km itd.
Miej też na uwadze aby na samym początku nie zniechęcać się zbyt szybko. Efekty biegania nie są widoczne natychmiast, jednak już po tygodniu lub dwóch poczujesz jak dużo dobrego twojemu samopoczuciu i sylwetce przynosi bieganie.
Podczas biegania pamiętaj również o prawidłowym oddychaniu. Bardzo popularny jest rytm dwóch kroków na wdech i dwóch na wydech który możesz z powodzeniem stosować.
Unikaj też biegania zaraz po jedzeniu. Odczekaj przynajmniej dwie lub trzy godziny po posiłku zanim zaczniesz biegać. Pamiętaj również o krótkiej rozgrzewce oraz stretchingu, który uelastyczni i rozluźni twoje mięśnie po odbytym biegu.




Oczywiście do biegania niezbędne jest odpowiednie obuwie oraz wygodny strój, który nie będzie krępował waszych ruchów, a jednocześnie pozwoli na odpowiednią wentylację i zapewni stosowną ochronę termiczną. Skupmy się więc przez chwilę na doborze butów.
Wybierając buty do biegania należy kierować się przede wszystkim typem podłoża po, którym zamierzacie biegać, typem waszej stopy ( o czym za chwilę ) jak i rozmiarem.

Buty Nike Wild Trail


Buty do biegania powinny być odrobinę większe od tych w których chodzicie na co dzień.
Należy też dobrać but odpowiednio do rodzaju stopy jaki posiadacie. Wyróżniamy stopy neutralne, pronujące oraz supinujące.
Jak zatem sprowadzić jakiego rodzaju stopy jesteście posiadaczami? Wystarczy przeprowadzić test mokrej stopy. Namocz bosą stopę w wodzie, a następnie odbij ślad na kartce papieru. Stopa supinująca zostawi jedynie ślad w przedniej części stopy i pięty, ewentualnie wąski i przerywany ślad zewnętrznej krawędzi. Stopa o nadmiernej pronacji jest przechylona do środka, do wewnętrznej krawędzi - nie zobaczymy łuku, zostawiamy duży ślad. Natomiast stopa neutralna pozostawia ślad łuku to znaczy, że odbiją się palce, przednia część stopy, dość wąska zewnętrzna krawędź i pięta.





Kiedy dysponujecie więc już odpowiednim wyposażeniem nie pozostaje wam nic innego jak rozpocząć bieganie i tym samym zacząć nowy, lepszy okres w waszym życiu :)

piątek, 4 marca 2016

Tenis ziemny - jak dobrać odpowiednie buty do tego sportu?

Tenis to niezwykle dynamiczny sport w którym udział biorą niemal wszystkie partie mięśni. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to mięśnie górnej części ciała odpowiedzialne za serwis i pracę rakietą są najistotniejsze, jednak to od tego jak sprawnie po korcie porusza się zawodnik zależy tak na prawdę jego sukces. Dlatego to nie rakieta tenisowa, a odpowiednie buty są najważniejszą częścią wyposażenia tenisisty. Optymalnie dobrany model butów nie tylko sprawi, że będziemy znakomicie prezentować się na korcie, ale co najważniejsze zapewni niezbędny komfort podczas gry, pozwoli na lepszą pracę nóg na tenisowym korcie oraz zmniejszy ryzyko groźnych kontuzji. Należy tutaj pamiętać, że model obuwia tenisowego dobieramy zawsze pod kątem nawierzchni na której gramy.




Istotną cechą obuwia tenisowego jest również zapewnienie stabilnej pozycji stopie oraz odpowiednia wentylacja. Z tego też względu cholewka butów tenisowych powinna być wykonana z lekkich materiałów. Warto również zwrócić uwagę na to aby buty posiadały wbudowane panele wentylacyjne, dzięki czemu wewnątrz buta będzie zapewniona swobodna cyrkulacja powietrza co przełoży się na to iż stopa gracza będzie pozostawała sucha i nie będą mu grozić nieprzyjemne otarcia czy też podrażnienia.




Wszystkie wspomniane cechy butów tenisowych są niezwykle istotne jednak to odpowiednio dobrana podeszwa decyduje o tym czy w danych butach będzie się Wam dobrze grało. Zawsze należy jednak upewnić się, iż podeszwa butów tenisowych jest elastyczna i jednocześnie odpowiednio wytrzymała.



Aby więc dobrać optymalny rodzaj butów tenisowych musicie doskonale wiedzieć na jakiej nawierzchni będziecie grali. Producenci obuwia tenisowego oferują modele z różnym bieżnikiem podeszwy waśnie w zależności od wybranego rodzaju podłoża. Tylko w ten sposób buty będą w stanie wam zapewnić stabilność i odpowiednią trakcję.

Różne rodzaje nawierzchni boisk tenisowych


Zasadniczo wyróżniamy trzy typy podeszwy buta w zależności od rodzaju nawierzchni. I tak pierwsza to podeszwa jodełkowata, która została stworzona do gry na kortach ziemnych. Kolejny rodzaj to podeszwa gładka, która najlepiej sprawdza się do gry w krytych halach sportowych. Ostatni rodzaj to swoisty kompromis czyli podeszwa uniwersalna, której używa się na różnych typach nawierzchni, ale na żadnej z nich nie jest ona w stanie dorównać butom z podeszwą dedykowaną do konkretnego rodzaju.




Na sam koniec warto wspomnieć, że przed zakupem warto również zwrócić uwagę na wiązanie butów tenisowych. Odpowiedni jego rodzaj oraz przeplot sznurówek bardzo pomaga w zapewnieniu stabilności i amortyzacji podczas gry.