Szukaj na tym blogu

piątek, 29 kwietnia 2016

Buty na fitness czyli krótki poradnik co wybrać

Większość ekspertów nie bez powodu podkreśla jak ważne są odpowiednie buty dla prawidłowego treningu. Jako, że to one są odpowiedzialne za amortyzację oraz stabilizację stopy i to od nich zależy komfort ćwiczeń - błędny dobór obuwia może przyczynić się nawet do zwiększenia możliwości powstania kontuzji.



Mimo takiego stanowiska ekspertów, znacząca liczba osób uważa, że sam fakt, iż buty są oznaczone jako sportowe jest już wystarczający. Bardzo często można zobaczyć osoby, które biegają i ćwiczą w zwyczajnych tenisówkach, trampkach czy też butach halowych, a później dziwią się, że odczuwają ból w stopach lub też bardzo często łapią różnego rodzaju kontuzje. Źle dobrane buty mogą nawet przyczynić się do późniejszych problemów z kolanami i kręgosłupem.
Dlatego też decydując się na wybór tanich lub uniwersalnych butów do ćwiczeń, tak na prawdę nie oszczędzacie pieniędzy, gdyż późniejsze wydatki na leczenie mogą okazać się dużo większe.



Jak zatem wybrać odpowiednie buty? Otóż zacznijmy od jednej, prostej i podstawowej zasady, która mówi, że buty do ćwiczeń i fitnessu to nie to samo, co buty do biegania.
Oczywiście, można próbować ćwiczyć w butach do biegania, mimo że jest to raczej kiepskie rozwiązanie, ale nie można już biegać w butach do ćwiczeń.
Charakteryzują się one przecież zupełnie inną konstrukcją, inną podeszwą oraz są dużo bardziej sztywne.



Warto też przypomnieć zasadę odnośnie doboru rozmiaru butów do ćwiczeń i biegania, która jasno radzi, aby buty tego rodzaju były około pół rozmiaru większe od twoich butów do chodzenia.



Na co zatem zwrócić szczególną uwagę? Zacznijmy od samej podeszwy. Powinna ona charakteryzować się dobrą przyczepnością, aby zapewnić odpowiednie trzymanie na podłodze czy też parkiecie. Sama podeszwa powinna być twardsza i sztywniejsza niż ta w butach do biegania - wszystko aby pomóc utrzymać odpowiednią stabilność podczas ćwiczeń siłowych. Dla osób o większej wadze, sugerujemy wybór podeszwy z poduszką powietrzną czy też żelowa, aby poprawić amortyzację.



Omówiliśmy więc podeszwę, jakie zatem inne cechy powinien posiadać dobry but do ćwiczeń i fitnessu?
Na pewno powinien być on lekki i wykonany z oddychających materiałów, aby zapewnić stopie odpowiednią przewiewność podczas treningu. Ponadto jego konstrukcja powinna być tak przewidziana, aby tył buta był na wysokości kostki, co pozwoli na lepszą ochronę stawów skokowych.
Obuwie, które spełnia powyższe wymagania, z cała pewnością będą optymalnym wyborem do fitnessu, ćwiczeń siłowych czy też treningu cardio i pomoże wam w osiągnięciu wyznaczonych celów treningowych.

piątek, 22 kwietnia 2016

Jak zadbać o buty do biegania - krótki poradnik

Znakomita większość biegaczy zarówno tych profesjonalnych jak i amatorów traktuje swoje obuwie sportowe niemal jak prawdziwego przyjaciela. To w końcu dzięki butom sportowym odnoszą zwycięstwa i dbają o swoją kondycję i dobre samopoczucie. Dobrze jest zatem odwdzięczyć się butom i w zamian zadbać o nie po każdym treningu w należyty sposób.



Pamiętaj, że nie tylko ty zasługujesz na regenerację po wyczerpującym wysiłku fizycznym - przyda się ona również twoim butom.
Najlepiej będzie jeżeli położysz je w miejscu  gdzie jest bardzo dobra cyrkulacja powietrza i wyciągniesz z butów wkładki. Niezwykle istotne jest aby pamiętać o wkładaniu do szafy jednie suchych i czystych butów. Często biegając twoje buty narażone są na całą masę różnego rodzaju zanieczyszczeń. Musisz je zatem dokładnie oczyścić, do czego zazwyczaj wystarczająca okazuje się zwykła szczoteczka oraz kilka godzin z dala od Twoich stóp, aby buty były w pełni gotowe do następnego treningu.




Najgorszą rzeczą jaką możesz zrobić swoim butom do biegania to zostawienie ich wilgotnych lub co gorsza całkowicie mokrych. W takich butach bardzo łatwo o powstanie szkodliwych grzybów czy też pleśni. Nie idź jedna na łatwiznę i nie próbuj osuszyć ich jak najszybciej, zostawiając je na słońcu czy też używając suszarki. Przy zbyt intensywnym źródle ciepła obuwie bardzo łatwo ulega pewnym deformacjom i traci swoje szczególne właściwości.
Ponadto, jeżeli chcesz pozbyć się z butów przykrych zapachów warto zainwestować w specjalne preparaty stworzone do pielęgnacji obuwia.




Bardzo często zdarza się również iż po wyczerpującym treningu będziesz czuł wilgoć w swoich butach. Potrzebne będzie więc ich wysuszenie od środka. W tym celu najlepiej użyć papierowego ręcznika, którym ostrożnie należy wypchać wnętrze buta. Po wyschnięciu wystarczy przetrzeć je szmatką, aby zebrać wytrącającą się sól.




Przypominamy też, że buty do biegania powinny służyć tak jak sugeruje ich nazwa - wyłącznie do bieganie. Uprawianie w nich innych dyscyplin sportowych jest niezalecane. Buty biegowe zostały zaprojektowane do ruchu cyklicznego, kiedy to cały czas kierujesz się w jedną stronę. Dla przykładu podczas gry w koszykówkę, będziesz rozciągał swoje obuwie cały czas na boki co od razu przełoży się na degradację ich właściwości.




Na sam koniec, warto przypomnieć, aby unikać prania butów sportowych, gdyż każde pranie wyraźnie skraca ,,życie'' tego rodzaju obuwia. Decyduj się więc na ich mycie, jedynie w sytuacjach gdy jest to absolutnie konieczne.

piątek, 15 kwietnia 2016

W jaki sposób biegać aby schudnąć i pozbyć się zbędnego tłuszczu

Bieganie to zasadniczo prosta sprawa, jednak trzeba znać kilka podstawowych zasad którymi należy się kierować. Jeżeli twoim głównym celem jest zgubienie kilku kilogramów to musisz mieć świadomość, że należy biegać z odpowiednią szybkością i w odpowiednim tempie. Bez tego twoje próby spalenia zbędnego tłuszczu mogą okazać się bezskuteczne.



Dlatego też jeżeli bieganie ma być dla Ciebie metodą na odchudzanie to będziesz potrzebował kliku rzeczy. Pierwszą z nich jest pulsometr, odpowiednie, dobrze dobrane buty biegowe oraz dieta dostosowana do twojego organizmu.
Zanim zaczniesz chudnąć, musisz poznać kilka podstawowych zasad, którymi kieruje się Twoje ciało.



Otóż najlepszą metodą na schudnięcie jest bieganie przez długi czas wolnym tempem. Jest to główna i podstawowa zasada jaką będziesz się kierował w swoim planie treningowym.
Jak zapewne sami wiecie ze swojego doświadczenia zrzucanie zbędnych kilogramów nie należy do spraw łatwych. Gdyby tak było to prawdopodobnie nie zwrócilibyście uwagi na poniższy artykuł.
Sama dieta to tylko początek w drodze do sukcesu jakim jest smukła sylwetka. Do spalenia zbędnego tłuszczyku trzeba czegoś więcej. Wymagana jest poświęcenie własnego czasu oraz włożenie sporej dawki wysiłku.  Jeżeli waszym celem jest jak najszybsze schudnięcie to możecie wprowadzić w życie dietę 1000 kalorii, pamiętajcie jednak aby po jej ukończeniu zacząć zdrowe odżywianie na dłuższą metę.




Wszelkie badania naukowe udowodniły, że tłuszcz jest najlepiej spalany w okolicach 65-70% naszego maksymalnego zakresu tętna. Z tego też względu do ćwiczeń potrzebny będzie nam pulsometr. To urządzenie służy do dokładnego pomiaru tętna i powie kiedy biec szybciej lub wolniej, aby znaleźć się w określonej strefie tętna.

Jeżeli nie czujecie się jednak na siłach aby na początku waszego treningu  biec bez przerwy przez pół godziny to radzimy wam zacząć od spacerów, a raczej szybkiego marszu. Musisz poruszać się w takim tempie, aby móc swobodnie rozmawiać. Wtedy to właśnie twoje tętno powinno znajdować się w zalecanym zakresie, przez co ty będziesz mógł efektywnie spalać tłuszcz.



I pamiętajcie, że istotny jest również czas treningu biegowego. Przynajmniej pół godziny ćwiczeń jest potrzebne do efektywnego spalania tłuszczu. Pięć spacerów dziesięciominutowych jest w wypadku zamiaru zrzucenia wagi absolutnie bez sensu. Musicie mieć na uwadze, że organizm zacznie spalać tłuszcz po około 20 minutach wysiłku. Zatem, jeśli biegasz/maszerujesz przez pół godziny, to właśnie ostatnie 10 minut treningu przekłada się na najefektywniejsze spalanie tłuszczu.


Podsumowując więc, im dłużej będziesz biegał, tym więcej tłuszczu spalisz. Musisz mieć jednak na uwadze, że wzrost szybkości i tempa samego treningu nie da Ci efektu płaskiego brzucha i smukłej sylwetki, gdyż przy szybszym treningu następuje przyrost masy mięśniowej. Jeżeli zatem nadrzędnym celem jest zbicie wagi to pamiętaj o równym, optymalnym tempie.

piątek, 8 kwietnia 2016

Wyprawa w góry wiosną czyli krótki poradnik jak się dobrze przygotować

Każda górska wycieczka obarczona jest pewnym ryzykiem. Wszyscy przecież wiedzą, że pogoda w górach potrafi się zmienić bardzo szybko i ciężko ją przewidzieć. Z tego też względu wychodząc na szlak zawsze należy być przygotowanym na każdą ewentualność.
Wiosna która już na dobre zawitała do naszego kraju to właśnie fantastyczny czas aby rozpocząć piesze wędrówki. Wiosną cała przyroda budzi się do życia, a górski krajobraz prezentuje się jak nigdy wcześniej. Jak zatem ubrać się i przygotować do zwiedzania w tym okresie? Zapraszamy do lektury.




Na samy początku należy pamiętać, iż niezależnie od pory roku najbardziej istotna jest odpowiednia kurtka. Bez względu na to jaki rodzaj wyprawy preferujemy, należy wybrać dobrej jakości kurtkę wykonaną z najlepszych materiałów.
Decydując się na zakup kurtki na wiosnę postawmy przede wszystkim wodoszczelność. Którą określa się za pomocą milimetra słupa wody. Najbardziej zaawansowane technologicznie kurtki na rynku oferują wartości przekraczające nawet 10.000 mm H20. Równie ważna jest oddychalność wierzchniej odzieży, która również powinna być na poziomie 10.000.




Jeżeli panująca za oknem temperatura jest już wystarczająco wysoka i słoneczna, to należy zdecydować się na kurtkę typu softshell. Jej zadaniem jest świetna izolacja od wiatru. Z tego też względu znakomicie nadaje się ona podczas warunków przejściowych, zwłaszcza gdy na dworze jest dość chłodno lub wietrznie.
Niestety nie można mieć wszystkiego i minusem tego typu kurtek jest niski współczynnik wodoodporności, zyskujemy jednak świetną izolację, dobrą oddychalność oraz lekką konstrukcję.




Ponadto należy pamiętać, że wybierając się wiosną w góry należy zadbać o to aby wybrać zróżnicowaną odzież. Chodzi oczywiście o słynny ubiór na cebulkę.
Bardzo dobrym pomysłem może się okazać wybór spodni z odpinanymi nogawkami, co jest niezwykle pomocne przy nagłych spadkach temperatury. Pamiętajmy, żeby założyć na siebie kilka warstw odzieży górnej. Dzięki temu w każdej chwili będziecie w stanie zdjąć którąś z warstw aby dostosować ubiór do panujących warunków. Warto się również zaopatrzyć w ciepły polar, który zapewni ochronę termiczną w nie sprzyjających warunkach.




Na sam koniec nie zapomnijcie o butach - są one niezwykle ważne. Bardzo często zdarza się, że wiosną chcemy zrezygnować z ciepłego i nieprzemakalnego obuwia z grubą podeszwą na rzecz lżejszych butow co jest oczywiście błędem. Pamiętajcie, że nigdy nie wiecie co czeka was na szlaku. Wiosna to ta pora roku gdzie nadal możecie spotkać zalegający gdzieniegdzie śnieg czy też lód.



Zalecamy zetem wybór dobrych butów trekingowych, które zapewnią waszym stopom stabilność, a wyższa cholewka będzie chronić przed urazami. Szczególnie warto zwrócić uwagę na produkty wyposażone w membrany typu Gore-tex, które w swojej ofercie mają między innymi takie marki jak Clarks czy też Ecco.

piątek, 1 kwietnia 2016

Biegiem o świcie czyli o zaletach i wadach porannego biegania

Chyba nie ma na świecie nikogo, kto nie lubiłby się rano wylegiwać w łóżku. Może jednak warto poświęcić trochę swoich przyjemności i przeznaczyć je na poranny trening. Dzisiaj postaramy się rozważyć zalety oraz wady jakie niesie za sobą poranne bieganie i ćwiczenia.

 
Zacznijmy od jasnej strony takiej formy aktywności fizycznej czyli zalet. Z całą pewnością jednym z plusów porannego biegania jest nauka samodyscypliny, gdyż codziennie jesteśmy mobilizowani do wczesnego wstawania.
Poranne bieganie pozwala również bardzo dobrze ustabilizować zegar biologiczny oraz cały rytm dnia.
Jeżeli jesteś uzależniony od porannego kubka kawy to bieganie może bardzo pomóc Ci w pozbyciu się takiego nałogu. Poranny bieg wyzwala bardzo duży zastrzyk endorfin, które jak nic innego wprawią Cię w doskonały, radosny nastrój.



Bieganie wpływa również na lepszą pracę mózgu. Dzięki bieganiu łatwiej zapamiętujemy oraz zwiększamy również własną zdolność do kojarzenia faktów, jak i poprawiamy koncentrację i refleks.


Poranne bieganie to również znakomity sposób na poprawę przemiany materii oraz zwiększenie metabolizmu co przełoży się na szybsze odchudzanie.
Biegając rano na czczo w jeszcze bardziej efektywny sposób wpływamy na proces spalania tłuszczu.
Decydując się na poranne bieganie warto jednak pamiętać, że rozgrzewka powinna być intensywniejsza niż ta popołudniowa, ponieważ ciało trzeba rozruszać po całej nocy snu.
Poranne bieganie wpływa również pozytywnie na odporność organizmu przez co ryzyko przeziębień czy też zachorowań drastycznie maleje.



Trzeba jednak pamiętać, że poranne bieganie nie każdemu może przynieść korzyści.
Jeżeli bardzo szybko wyrwiecie się rano z łóżka bez wcześniejszego uregulowania własnego zegara biologicznego to taki trening może okazać się bardzo nieprzyjemny. Jeżeli kładziecie się spać bardzo późno, a potem bladym świtem wstajecie aby pobiegać, to taka praktyka nie pozwala organizmowi w pełni się zregenerować.
Najważniejsze jest więc odpowiednie wyspanie się. Może więc wystąpić sytuacja, gdy poranne bieganie nie dostarczy wam żadnego pozytywnego efektu, bo będziecie zwyczajnie zmęczeni i niewyspani.
Jeżeli zatem rozważasz poranne bieganie to musisz nastawić się na wcześniejsze pójście spać. Dzienna dawka snu powinna wynosić od 7 do 9 godzin.


Warto również nadmienić, że intensywnego porannego treningu nie zaleca się seniorom, gdyż może to zwiększyć możliwość wystąpienia u nich zawału serca.

Na sam koniec przypominamy, że niezależnie czy biegacie rano, wieczorem, czy też popołudniu to najistotniejsze jest dobranie odpowiedniego obuwia. Pamiętajcie, że buty sportowe muszą być idealnie dopasowane do rozmiaru i typu waszej stopy oraz rodzaju podłoża na jakim zamierzacie biegać.