Szukaj na tym blogu

czwartek, 30 czerwca 2016

Istotne rady dla osób biegających latem

Słoneczne lato to dla wielu osób doskonały moment aby zacząć swoją przygodę z bieganiem i rozpocząć trening. Jednak bez względu na to czy jesteście początkującym czy też zaawansowanym miłośnikiem biegania, istotne jest zapewnienie podczas wysokich temperatur prawidłowego odprowadzania ciepła aby zapobiec jego przegrzaniu.


Dlatego też mamy dla was kilka rad, które pozwolą wam uchronić organizm przed tego rodzaju przykrymi konsekwencjami.
Najważniejsze jest aby odpowiedni przyzwyczaić organizm do panującego wokół gorąca. Z tego też względu dobrym pomysłem jest rozpoczęcie treningu biegowego już pod koniec wiosny, kiedy temperatury nie są jeszcze tak ekstremalne jak latem, co pozwoli organizmowi zahartować się.


Dodatkowo należy pamiętać aby zadbać o ochronę organizmu i w miarę możliwości biegać w miejscach zacienionych jak parki lub lasy czy też do biegania wybierać wczesne godziny poranne, na przykład przed wyjściem do pracy lub też godziny wieczorne.

W okresie letnim w odróżnieniu od zimowego, zaleca się czasowe ograniczenie rozgrzewki do minimum. Przez to, że temperatura otoczenia jest wyższa, również mięśnie rozgrzewają się znacznie szybciej.



Warto pamiętać także o odpowiednim ubiorze. Zwróć uwagę aby nosić luźną, oddychającą odzież. Specjalnie ubrania do treningów w lecie są na przykład wykonane z materiałów zapewniających skuteczne odprowadzanie potu oraz odparowanie ciepła przez co znacząco ograniczają możliwość przegrzania organizmu.

Bezwzględnie zaleca się również aby przed, w trakcie i po samym bieganiu spożywać odpowiednią ilość płynów. Jest to warunek absolutnie niezbędny, aby umożliwić organizmowi utrzymanie wysokiej formy podczas wysiłku fizycznego.
Pamiętaj również aby z uzupełnieniem płynów nie czekać do momentu poczucia pragnienia. Oznacza ono, że organizm utracił już płyny w ilości odpowiadającej 1 % wagi ciała, a to przekłada się na około 10 procentowy spadek wydolności fizycznej.



Początkującym biegaczom przypominamy w tym miejscu o jednej ważnej rzeczy - aby nie przeceniać swoich możliwości. Już podczas pojawienia się pierwszych symptomów udaru słonecznego trzeba zawsze przerwać trening i udać się w zacienione miejsce aby odpocząć.


Na zakończenie ostatnia porada. Tak jak istotne jest przygotowanie organizmu przed rozpoczęciem treningu, równie ważne jest pozwolenie na jego stopniowe ochłodzenie po zakończeniu biegania. Dlatego też nie zaleca się brania zimnego prysznica zaraz po zakończonym treningu. Dużo lepiej będzie jeżeli polejemy się wodą i wypijemy napój z dużą ilością węglowodanów, aby ,,naładować swoje baterie". Pozwólmy aby temperatura ciała swobodnie i stopniowo opadła.

piątek, 24 czerwca 2016

Jak trenować w trakcie upałów czyli krótki poradnik

Kalendarzowe i to prawdziwe lato już w końcu zawitało w pełni do naszego kraju przynosząc ze sobą temperatury powyżej 30 stopni Celsjusza. Trening w takim upale, gdy jednocześnie panuje wysoka wilgotność powietrza jest jednak dość niebezpieczny dla ludzkiego zdrowia.



Sam upał stanowi już zagrożenia dla każdego z nas, a co dopiero dla osób które wykonują duży wysiłek fizyczny. Jak zapewne wiecie ludzki organizm to bardzo przemyślany mechanizm, ale nawet najbardziej doskonała maszyna zawsze wymaga pewnej konserwacji oraz przestrzegania zasad higieny pracy.



Dlatego też biegając podczas upałów, ludzki organizm produkuje więcej ciepła niż sam jest w stanie odprowadzić. Efektem tego zjawiska jest pocenie się organizmu. Powstała wilgoć paruje co pozwala lepiej ochłodzić ludzkie ciało. Jeżeli jednak organizm nie będzie wstanie radzić sobie z odprowadzaniem nadmiaru ciepła wzrośnie również temperatura ciała co jest bardzo niebezpieczne.




Z przeprowadzonych badań wynika, że podczas upałów i dużej wilgotności powietrza tempo pocenia się ludzkiego organizmu może sięgnąć nawet dwóch i pół litra potu na godzinę. Jest to naprawdę bardzo duża wartość i szybko możesz się odwodnić, jeżeli na czas nie uzupełnisz traconych płynów oraz sodu.
Jeżeli zatem planujesz trenowanie w takich warunkach, to raczej zamiast bez odpowiedniego przygotowania narażać się na działanie upałów powinieneś już wcześniej zaplanować i wiedzieć jaką strategię treningu i rywalizacji zaplanować oraz wziąć pod uwagę ilość wypijanych płynów.

Zatem zacznijmy od podstawowego pytania czyli ile należy pić w trakcie treningu? Otóż w tym wypadku bardzo dużo zależy od tego jaką powierzchnią ciała się pocimy oraz w jakiej temperaturze i wilgotności powietrza będzie odbywał się trening. Minimalną ilością wody jaką powinniśmy zapewnić organizmowi jest w takim wypadku pół litra wody w pierwszej godzinie naszej aktywności fizycznej. W kolejne godzinie ilość ta powinna wzrosnąć o kolejne 0,75 litra ale w przypadku temperatur powyżej 30 stopni nawet litr wody może okazać się wartością jak najbardziej wymaganą.
Należy jednak przy tym pamiętać aby wodę pić małymi łykami w odstępach czasu od 5 do 10 minut.




Niektórzy z was mogę się też zastanawiać czy nie lepiej było by się napić na tak zwany zapas jeszcze przed właściwym treningiem. Tak więc ogólnie przyjmuje się, że należy pić dużo wody zarówno przed samym treningiem jak i zaraz po nim. Większość z nas tego nie zauważa ale pocenie się odbywa się w ciągu całego dnia, nawet podczas snu, więc teoretycznie możliwe jest odwodnienie się nawet podczas wypoczynku. Przyjmuje się, że należy wypić minimum od 2 do 3 litrów wody dziennie.




Samo odwodnienie się to jednak nie jedyny problem podczas trenowania w trakcie upałów, należy też pamiętać o ochronie przed udarem. W tym celu niezbędne jest chronienie głowy najlepiej poprzez założenie czapki oraz okularów słonecznych. Przydatne będzie również polewanie wodą całego ciała, a w szczególności głowy oraz karku.
Dlatego też podczas treningów latem zaleca się zakładanie odzieży sportowej która nie będzie zatrzymywać wody i pozwoli na swobodny ruch mimo przemoczenia.
Należy też w tym miejscu wspomnieć o niezbędnych filtrach UV oraz kremach ochronnych.



Jeżeli jest to możliwe zaleca się również aby trening odbywał się w miejscach możliwie jak najbardziej zacienionych takich jak pobliskie lasy czy też parki.

Przypominamy również, że pomimo wysokich temperatur przed każdym treningiem należy pamiętać o odpowiednie rozgrzewce. Nie musi być ona oczywiście tak rozwinięta jak w przypadku rozgrzewki zimą, jednak należy bezwzględnie przyzwyczaić własny organizm do wysokich temperatur panujących za oknami.

piątek, 17 czerwca 2016

Twój pierwszy mecz squasha czyli jak się przygotować do gry

Za kilkanaście dni oficjalnie rozpoczną się wakacje, warto więc zdecydować się na jakiś rodzaj aktywności fizycznej. My dziś postaramy się was przekonać do gry w squasha. Aby zacząć uprawiać ten sport nie nie jest wymaganie posiadanie żadnego specjalistycznego sprzętu ani również wyjątkowego przygotowania. Do rozpoczęcia przygody ze squashem najczęściej wystarczy sportowy strój oraz odpowiednie buty. Jednak aby wasz pierwszy kontakt z tą dyscypliną sportową nie był zbyt wielkim szokiem warto poświęcić kilka chwil na odpowiednie przygotowanie.



Poruszymy zatem teraz kilka istotnych kwestii o których powinniście pamiętać przed pierwszym meczem squasha. Otóż najważniejsze są dobrze dobrane buty. Oczywiście, na samym początku sprawdzą się zwykłe, uniwersalne sportowe buty. Należy jednak pamiętać aby posiadały one jasną i niebrudzącą podeszwę, gdyż w przeciwnym wypadku możemy zostać nie wpuszczeni na kort.



Kolejnym istotnym elementem jest rakieta do squasha. Większość klubów zawsze umożliwia wypożyczenie rakiety co w dłuższej perspektywie nie jest rozwiązaniem opłacalnym pod względem ekonomicznym jednak pozwala sprawdzić bez ponoszenia zbyt dużego jednostkowego kosztu czy ten sport jest na pewno dla nas odpowiedni.



Podczas gry  niezbędna będzie również piłka do squasha, którą bez problemu dostaniecie w klubie sportowym. Z czasem warto jednak pomyśleć o zakupie własnej piłki, aby mieć pewność, że gracie produktem wysokiej jakości, który dodatkowo jest dostosowany do waszego poziomu.

Na sam koniec pozostawiliśmy kwestię stroju. Tutaj należy postawić na swobodny, wygodny ubiór, który nie będzie krępował waszych ruchów podczas dynamicznego przemieszczania się po korcie.



Co zatem sprawia, że staramy się was zachęcić do spróbowania swoich sił w squasha? Otóż, jest to wyjątkowa dyscyplina sportowa, która bardzo znacząco wpływa na kondycję fizyczną i znakomicie buduje poczucie rywalizacji oraz przestrzegania zasad wśród młodszych graczy. Jest to również znakomita alternatywa dla spędzania wolnego czasu przed ekranem telewizora czy też komputera. Squash należy również do dyscyplin sportowych, które uprawiać może praktycznie każdy - starsi i młodsi, kobiety i mężczyźni.



Squash może być też doskonałym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Godzina gry w squasha pozwala na spalenie ponad 700 kalorii, podczas gdy analogiczny czas gry w tenisa pozwala jedynie na spalenie 400 kalorii.


Nie traćcie więc czasu i sprawdźcie czy squash to sport właśnie dla Was!

czwartek, 9 czerwca 2016

Krótka historia obuwia sportowego

Mimo, że historia obuwia sięga już 8 tysięcy lat przed naszą erą, to dzieje butów sportowych są dużo krótsze, gdyż ich początek zaczyna się dopiero w XIX wieku. Powstanie butów sportowych jest nieodzownie związane z Rewolucją Przemysłową jaka miała miejsce w tamtych czasach, co doprowadziło do wprowadzenia nowych materiałów i metod produkcji, dzięki którym wytwarzanie obuwia stało się prostsze oraz dużo tańsze.



Zacznijmy jednak od początku. W roku 1890 w Anglii zostaje założona pierwsza firma produkująca sportowe obuwie. Jej fundatorem jest Joseph William Foster. Sześćdziesiąt lat później firma za sprawą jego wnuków zmieni nazwę na Reebok i stanie się obecnie obok producentów takich jak Puma, Nike czy też Convers najbardziej rozpoznawalną na świecie.
Natomiast w Stanach Zjednoczonych buty sportowe mają swój początek nieco później, bo w roku 1908 kiedy to Marquis M. Converse produkuje pierwszy model butów All Star.



Rewolucyjny projekt butów wpłynie bardzo mocno na sport jakim jest koszykówka, stając się jednocześnie nieodłącznym elementem amerykańskiej popkultury.
W 1923 roku następuje przejęcie nazwy Chuck Taylor's All Stars od nazwiska koszykarza, który był pierwszym ambasadorem marki.



Jednocześnie obok Conversów swój początek mają używane do gry w tenisa buty Keds. Już od 1917 roku Keds'y nazywane są sneakersami i reklamuje się je jako buty, które nie hałasują podczas chodzenia.
A co z innymi markami takimi jak na przykład Adidas? Otóż obuwie to ma swój początek w 1920 roku w łazience Adi'ego Dasslera w Niemczech. Jego projekt butów zostanie później wzmocniony ze względów technologicznych trzema dobrze znanymi wam do tej pory paskami, aby stać się znakiem rozpoznawczym marki.



W połowie XX wieku ogromną popularność zyskują sobie trampki. Jest to najczęściej wybierany rodzaj obuwia przez młodych ludzi i staje się jednocześnie symbolem młodzieżowego buntu. Oprócz sportowców w trampkach można zobaczyć idoli tamtych czasów czyli Jeamsa Deana, Boba Marley czy też Micka Jaggera.
Ten okres w historii można określić nowym rozdziałem w popularyzacji butów sportowych. Stają się one powszechnie obecne w świecie pop kultury, a jednocześnie cały czas trwa rozwój technologii mających na celu pomoc profesjonalnym sportowcom, co przełoży się w przyszłości na coraz nowocześniejsze obuwie.



Na rynku nieustanie zaczynają się też pojawiać nowe marki związane ze sportowym obuwiem. W domowym zaciszu domu pana Billa Bowrmana powstaje nowy rodzaj podeszwy, który znowu zrewolucjonizuje rynek obuwniczy. Założona przez niego marka butów zostaje nazwana od imienia greckiej bogini zwycięstwa - Nike. Niespełna trzy lata później na rynku pojawiają się kultowe już buty ze znaczkiem łyżwy posiadające rewolucyjną waflową podeszwę, która znacząco poprawia przyczepność podczas biegania na bieżni.



Od tamtej pory możemy już oficjalnie mówić o globalnej popularności sportowych butów, która trwa aż do dzisiaj.

czwartek, 2 czerwca 2016

Japonki – historia obuwia, rodzaje oraz kiedy należy je nosić

Dzisiaj weźmiemy na tapetę jeden z najpopularniejszych rodzajów obuwia podczas letnich upałów czyli japonki. Według definicji są to lekkie buty które utrzymują stopę za pomocą dwóch pasków.
Możecie sobie z tego nie zdawać sprawy ale japonki posiadają bardzo bogatą historię. Były one używane już ponad 6000 lat temu.



Zacznijmy jednak od początków czyli właśnie od historii tego obuwia. Mimo iż angielska nazwa to ,,flip-flop" i wywodzi się z dźwięku jaki ten but wydaje w Polsce przyjęła się nazwa japonki.
Jednak tak na prawdę buty te wcale nie pochodzą z Japonii. Pierwszy raz pojawiły się one na stopach starożytnych Egipcjan około 4 tysiące lat p.n.e.

Historyczne modele


Na początku były one wytwarzane z papirusu. Jednak już w innych regionach świata do których zawitały japonki, wykonywano je z zupełnie innego materiału. Dla przykładu w Afryce była to skóra zwierzęca, natomiast w chinach i Japonii słoma. Jako ciekawostkę wspomnimy, że w Indiach można było spotkać japonki wykonane z pewnej odmiany ryżu.



Pomysł na japonki z całą pewnością nie był podyktowany kwestią stylu czy też mody. Za powstaniem tego rodzaju obuwia przemawiały zwyczajnie względy praktyczne. Japonki pozwalały zapewnić stopom podczas upałów ulgę i odpowiednią wentylację.
W Europie japonki pojawiły się dopiero w XX wieku kiedy to przywieźli je ze sobą żołnierze wracający z II Wojny światowej.

Szybko zyskały sobie one dużą popularność w wielu krajach takich jak USA, Australia czy też Brazylia, głównie jako obuwie na basen czy też plażę. W niektórych z nich zyskały sobie one nawet swoją nową lokalną nazwę. Najbardziej znane są brazylijskie ,,haviaianas" i pod tą nazwą wprowadzono na rynek pierwsze klapki.



Obecnie japonki najczęściej wykonane są z gumy czy też pianki, chociaż niektórzy producenci oferują modele wykonane z innych materiałów. W przypadku japonek, bardzo ważny jest odpowiedni dobór rozmiaru. Muszą one jak najlepiej trzymać się stopy. Również obecne do niedawna przeświadczenie, że japonki to obuwie raczej damskie odchodzi do lamusa i na rynku zobaczyć można coraz to bogatszą ofertę dla mężczyzn.



Kiedy zatem najlepiej jest nosić japonki? Otóż przede wszystkim obuwie tego typu sprawdzi się podczas wakacji czy też kąpieli na basenie. Obecnie dość często można również zauważyć, że japonki są noszone jako zwyczajne, casualowe obuwie. Należy jednak mieć na uwadze, aby unikać tego rodzaju obuwia w bardziej oficjalnych stylizacjach. W końcu garnitur i japonki to raczej dość ekstremalne połączenie.



Obecnie na rynku dostępne modele można podzielić na trzy kategorie.
Pierwszy z nich czyli japonki wykonane z gumy, to obuwie przeznaczone do aktywności związanej z wodą. Bardzo szybo wysychają i nie pozostawiają twoich stóp mokrych. Są również stosunkowo odporne na uszkodzenia.
Drugi rodzaj to japonki z pianki, które często posiadają również elementy wykonane z innych materiałów jak słoma czy też plastik. Do ich minusów zaliczyć należy mniejszą wytrzymałość. Sprawdzą się jednak znakomicie podczas długich, letnich spacerów.



Ostatnia grupa to japonki nieco bardziej eleganckie, które zazwyczaj wykonane są ze skóry. Można ich używać podczas bardziej casualowych uroczystości czy też na co dzień. Wyglądają one co prawda znacznie bardziej elegancko niż poprzednie wspomniane modele, jednak nawet w ich przypadku należy dokładnie rozważyć na jaką okazję chcemy je założyć, tak aby nie popełnić żadnej modowej gafy.