Szukaj na tym blogu

piątek, 26 sierpnia 2016

Czy uprawianie sportu musi się wiązać z dużymi kosztami?

Dla osób, które nie prowadzą aktywnego trybu życia rozpoczęcie przygody z jakąś dyscypliną sportową stanowi ogromne wyzwanie. Pewnego dnia patrząc na swoją sylwetkę w lustrze podejmujemy decyzję o zmianie na lepsze. Jednak od postanowień do ich realizacji jest jeszcze daleka droga. Co chwilę pojawią się różnego rodzaju wymówki jak brak czasu czy brak możliwości finansowych. Ten ostatni argument o tym, że uprawianie sportu wiąże się ze sporymi wydatkami jest chyba jednym z najczęściej przytaczanych. Postaramy się w tym artykule sprawdzić czy rzeczywiście jest on zasadny.




Otóż twierdzenie, że uprawianie sportu będzie wiązało się z dużymi wydatkami finansowymi nie jest tak naprawdę zupełnie prawdziwe. Decydując się na wybór konkretnej dyscypliny będziemy co prawda zmuszeni do zakupu niezbędnego sprzętu, nie oznacza to jednak, że od razu musimy decydować się na ten z najwyższej półki. Zarówno tani rower jak i ten za kilka tysięcy złotych spełnią swoją funkcję i pozwolą wam zadbać o swoją kondycję.
Należy również pamiętać, że niska cena to nie zawsze synonim niskiej jakości. Bardzo często można spotkać się z sytuacją gdzie osoby zaopatrują się w sprzęt bardzo wysokiej klasy by już po kilku treningach porzucić go całkowicie. Jeżeli dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z daną dyscypliną i jeszcze nie jesteśmy do końca przekonani jak często będziemy korzystać z na przykład deski snowboardowej czy też nart to lepiej skorzystać z wypożyczalni sprzętu. Inną alternatywą jest zakup na sam początek używanego sprzętu, który nadal jest w bardzo dobrym stanie a jednocześnie nie na razi was na gigantyczne koszty.



Ponadto należy zauważyć, że istnieją takie rodzaje sportu, które od uczestników nie wymagają posiadania praktycznie żadnego sprzętu. Wystarczy tutaj przytoczyć taką aktywność fizyczną jak bieganie, gra w piłkę czy też taniec. Są to rodzaje aktywności fizycznej, które każdy może uprawiać za grosze. Oczywiście wraz ze wzrostem zaawansowania można zdecydować się na ulepszenie swojego wyposażenia jednak wydaje nam się, że zakup wysokiej jakości butów do biegania jest wydatkiem na który stać praktycznie każdego.



Czasami jednak zdarzają się sytuację, że próba podjęcia pierwszego treningu wiąże się zawsze z pewnymi kosztami. Jednak istnieją sposoby aby te koszty zminimalizować. Bardzo często można spotkać się z ofertami promocyjnymi różnych klubów sportowych. Najczęściej spotykanym jest chyba oferta karnetów dla stałych klientów, które zazwyczaj są bezimienne, dzięki czemu można je kupić w atrakcyjnej cenie i wymieniać się z nim z kimś bliskim w razie potrzeby. Innym sposobem oszczędności może być na przykład kupienie z kimś na spółkę bieżni czy też rowerka stacjonarnego do treningów.


Wspólny zakup może także wiązać się ze wspólnymi treningami, które stanowią najlepszy sposób na podniesienie własnej motywacji oraz obniżenie kosztów. Wspólnie spędzony czas podczas tańczenia czy też ćwiczeń fizycznych to znakomita okazja do rozwijania własnego życia towarzyskiego.





Jak zatem widzicie, ćwiczenia fizyczne wcale nie muszą rujnować waszego budżetu i finanse jako argument wstrzymujący was od podjęcia aktywności fizycznej są raczej nietrafione. Dlatego też zachęcamy was aby nie szukać wymówek tylko jak najszybciej wcielić swoje postanowienia o uprawianiu sportu w życie.

czwartek, 18 sierpnia 2016

Czy lekcje wychowania fizycznego są ważne?

Tegoroczne wakacje powoli dobiegają końca. Z tego też względu warto się zastanowić nad zbliżającym się rokiem szkolnym i towarzyszącym mu lekcjom wychowania fizycznego, jako, że powszechnie panująca opinia stwierdza, że jest to przedmiot mało istotny, który dba jedynie o sprawność fizyczną.



Według ogólnych definicji wychowanie fizyczne to zmierzona i świadoma działalność ukierunkowana na wytworzenia właściwego zespołu postaw i nastawień oraz przekazywanie podstawowych wiadomości jak zdobywanie motorycznej sprawności, poprawę wydolności i postawy ciała.
Tym co może większość z was dziwić jest fakt, że zadaniem wychowania fizycznego powinno być kształtowanie postaw i nastawień a nie jedynie koncentracja na poprawie sprawności fizycznej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest mylenie WF ze sportem.
Dlatego też tak ważne są postawy jakie pomaga kształtować dobrze przeprowadzona lekcja wychowania fizycznego. Jedną z podstawowych cech jaka jest pożądana w każdym społeczeństwie jest uczciwość. Lekcje wychowania fizycznego pomagają ją kształtować poprzez podkreślanie znaczenia danych zachowań, podczas których na przykład młodzi ludzie w trakcie rywalizacji sportowej przyznają się do błędów nawet w przypadku, gdy nie został on zauważony przez sędziego.
Z całą pewnością można stwierdzić, że lekcje wychowania fizycznego lepiej przygotowują daną osobę do życia w dzisiejszym świecie, czyniąc ją bardziej odporną na stres oraz kładąc nacisk na zachowania typu fair play.



Poprzez udział w sportach zespołowych na lekcjach wychowania fizycznego, pomagamy młodym ludziom również kształtować szybkość dokonywania właściwych wyborów jak i myślenia drużynowego. Tak więc osoba systematycznie uczestnicząca w lekcjach wychowania fizycznego jest lepiej przygotowana i bardziej skuteczna w swoich działaniach już w dorosłym życiu zawodowym jak i prywatnym.
Także podczas wuefu można zauważyć kształtowanie się liderów grup. Jeżeli ich rozwój zostanie odpowiednio poprowadzony już na wczesnym etapie można ich przygotować do kariery menadżerów.
Każdy z nas chciałby również aby jego życie było pasmem sukcesów. Jednak jak zapewne wszyscy wiedzą nie zawsze jest to możliwe. Lekcje wychowania fizycznego stanowią też w tym przypadku pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Właśnie na lekcji wuefu po przegranym meczu czy biegu młody człowiek uczy się dokonywać analizy zaistniałej sytuacji i wyciągać wnioski przygotowujące go do kolejnych starć.




Lekcje wychowanie fizyczne to także nauka odpowiednich nawyków żywieniowych. Aktywność fizyczna pozwala w krótkim czasie przekonać się, że zła dieta to kiepski sposób na życie. Dzięki czemu w przyszłości dostaniemy zdrowego członka naszego społeczeństwa.



Na sam koniec warto jednocześnie zaznaczyć, że poziom sprawności fizycznej danej osoby nie ma żadnego wpływu na kształtowanie cech i postaw społecznych. Tak więc osoba zarówno bardzo sprawna jak i ta o mniejszych możliwościach fizycznych może doskonalić się wewnętrznie poprzez pełne zaangażowanie. Warte podkreślenia jest również, że cały proces kształtowania się opisanych powyżej pozytywnych wyników jest długotrwały i wymaga systematycznego uczęszczania na lekcje wychowania fizycznego.
Mamy zatem nadzieję, że powyższe argumenty przekonają was do zasadności uczęszczania i posyłania swoich pociech na lekcje wychowania fizycznego, co sprawi, że w przyszłości będą one w życiu dużo bardziej zaradne i samodzielne.

czwartek, 11 sierpnia 2016

Czy grozi Ci przetrenowanie? Czyli jak poznać objawy i z nimi walczyć

Jeżeli należysz do jednych z tych osób, które całą masę czasu spędzają na siłowni i nagle zauważają, że włożona praca przestaje przynosić wymierne wyniki lub też twój regularny trening przeradza się w prawdziwe wyzwanie najprawdopodobniej masz do czynienia z przetrenowaniem.


Problem ten dotyczy bardzo dużej grupy osób i jest niezwykle częsty. Nie można go jednak w żaden sposób lekceważyć dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
Jak zatem rozpoznać przetrenowanie i czym ono jest? Jak podpowiada zdrowy rozsądek nie powinno się przekraczać możliwości swojego własnego ciała. Podczas treningu w Twoim ciele zachodzi wiele złożonych procesów dzięki którym staje się ono sprawniejsze, regeneruje się i wzmacnia. Cały ten proces wymaga jednak odpowiedniej ilości odpoczynku, nawodnienia i zapewnieniu optymalnej ilości kalorii. Może się zdarzyć Te procesy są wspomagane poprzez odpowiedni odpoczynek, nawodnienie i zapewnienie Twojemu organizmowi należytej liczby kalorii. Oczywiście możesz się po treningu czuć obolały z powodu mikroskopijnych urazów, które występują kiedy zmuszasz swoje mięśnie do wytężonej pracy, jest to jednak całkowicie normalne i zniknie kiedy tylko urazy się zagoją.



Przetrenowanie natomiast oznacza iż ćwiczysz do takiego momentu w którym Twoje ciało najzwyczajniej w świecie nie jest w stanie wytrzymać fizycznego wysiłku. Następuje to najczęściej wtedy, gdy zwiększasz intensywność, czas trwania lub częstotliwość treningu. Za taki stan rzeczy ponosi odpowiedzialność w głównej mierze błędne zastosowanie mantry powtarzanej przez guru fitness, iż dobra kondycja wymaga wysiłku, i uzyskujesz tyle na ile sam się zaangażujesz.

Błędna interpretacja tego powiedzenia, sprawia, że osoby które chcą osiągnąć spektakularne rezultaty zawsze muszą dawać z siebie wszystko i w ten sposób ignorują sygnały wysyłane przez ich organizm, kierując się tym samym na bardzo niebezpieczną ścieżkę.




W zależności od twojego organizmu przetrenowanie może przybierać różne formy. Jednak niektóre z objawów pozostają stosunkowo wspólne dla każdego z nas. Należą do nich między innymi: spadek formy i siły połączony z ogólnym przemęczeniem. Często problem stanowi koordynacja oraz możliwy spadek wagi. Kolejnym wspólnym objawem są skurcze mięśni i stawów lub ich nadmierna wrażliwość.




Co zatem zrobić jeżeli wiesz już, że przetrenowałeś swój organizm?

Musisz zapewnić swojemu ciału odpowiedni odpoczynek i możliwość do regeneracji. Oznacza to najprawdopodobniej iż będziesz musiał zrobić sobie krótką przerwę w aktywności fizycznej lub w znacznym stopniu ją ograniczyć. Czasami istnieje możliwość podzielenia programu treningowego, tak abyś mógł używać różnych partii mięśni w różne dni, tak aby dać odpocząć każdemu z obszarów twojego ciała. Bardzo pomocny jest również masaż, który pomaga w zmniejszaniu napięcia mięśniowego i bólu. Kolejna ważną rzeczą jest zrewidowanie własnej diety. Bardzo często pomocne okazuje się zwiększenie liczby spożywanych kalorii lub też zmiana wartości odżywczych konsumowanych pokarmów.



Jak zatem widzicie przetrenowanie to efekt zmuszania własnego ciała do ogromnego wysiłku, któremu nie jest ono w stanie sprostać. Najprostszym sposobem na walkę z nim jest odpoczynek, ale również zmiany diety lub nawet psychoterapia mogą okazać się skuteczne. Należy jednak w przyszłości unikać przetrenowania tak aby nie narażać zbyt często organizmu na jego efekty.

piątek, 5 sierpnia 2016

Jak spędzić lato na świeżym powietrzu? Po prostu wybierz sport dla siebie!

Okres wakacyjny sprzyja aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. W końcu możecie uwolnić się od zatłoczonych sal i dusznych, zamkniętych pomieszczeń. Im więcej czasu spędzacie na świeżym powietrzu tym większej dawki ruchu zażywacie, dzięki czemu wasza aktywność fizyczna wzrasta a to przekłada się na lepsze samopoczucie oraz zdrowe ciało.


Jak więc sami widzicie, uprawianie aktywności fizycznej w ogóle, a latem już w szczególności ma praktycznie same zalety. Wpłynie ono na poprawę waszego samopoczucia, zwiększy odporność organizmu na infekcję i pozwoli na odpowiednie dotlenienie mózgu. Ponadto przebywając na słońcu zapewnimy organizmowi niezbędną ilość witaminy D. 

Jeżeli zatem chcecie spędzić trwające lato na świeżym powietrzu to pomożemy wam wybrać najbardziej odpowiedni do waszych potrzeb sport, który z powodzeniem będziecie mogli uprawiać na dworze przy minimalnym nakładzie środków.



Najprostszym i najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest pójście na spacer czy też bieganie. Najzwyczajniej w świecie załóż wygodne buty sportowe i pozwól swoim nogom ponieść cię w nieznane. Co istotne, podczas biegania pracuje bardzo duża grupa mięśni, dzięki czemu trenujecie praktycznie całe swoje ciało.

Innym sportem, który bardzo przyjemnie uprawia się latem jest jazda na rowerze. Wsiadając na rower możecie pojechać praktycznie wszędzie! Zwidzieć zakątki swojego miasta, w których dotąd nie bywaliście, wybrać się w pobliskie góry czy też w wycieczkę po bezdrożach. Jazda na rowerze w bardzo pozytywny sposób wpływa na dotlenienie organizmu i poprawia krążenie.




Kolejny sport stworzony do uprawiania na świeżym powietrzu to badminton. Ta dyscyplina nie tylko pozwala odprężyć się ale również podnosi sprawność fizyczną i pozwala na integrację z innymi osobami.

Dla osób które wolą nieco bardziej drużynową rozgrywkę perfekcyjnym rozwiązaniem będzie siatkówka. Wystarczy zgrana ekipa, piłka i rozciągnięta siatka aby wasza grupa spędziła na świeżym powietrzu niezapomniane chwile rywalizując ze sobą.



Na sam koniec zostawiliśmy sporty wodne. Jako że pływanie to chyba najbardziej ogólnorozwojowa dyscyplina sportu znakomicie nadaje się ona do uprawiania latem.

Jak więc sami widzicie, sportów które można uprawiać latem na świeżym powietrzu jest na prawdę bardzo dużo. Najważniejsze to nie marnować tych pięknych i słonecznych wakacyjnych dni na siedzeniu w domu ale zacząć aktywnie spędzać czas.