Szukaj na tym blogu

piątek, 30 września 2016

Zadbaj o swoją formę czyli o planie treningowym na jesien słów kilka

Z początkiem jesieni z drzew spadają liście i analogicznie spadać może również twoja forma. Można jednak tego uniknąć. Mimo tego iż jesień nie wydaje się optymalną porą roku do treningu to jednak doświadczenia pokazują, że jest zupełnie odwrotnie. Zwłaszcza jeżeli mówimy o bieganiu.




Na dworze jesienią jest przecież wciąż wystarczająca temperatura na noszenie krótkich spodenek, a jednocześnie towarzyszy nam momentami przyjemny chłodek. Ponadto właśnie jesteś po upalnym lecie podczas którego zadbałeś o odpowiedni trening i teraz twoja forma osiągnęła najwyższy poziom.

Jesień jednak wcale nie trwa długo i jeżeli nie wykorzystasz odpowiednio tego czasu to wraz z nastaniem zimy możesz utracić całą formę, którą zbudowałeś. Można jednak podejść to tej kwestii z głową i cały czas kontynuować pracę nad własną kondycją, dzięki temu w przyszłym roku będziesz zdolny do osiągania znacznie lepszych wyników.



Zatem już od początku bieżącego roku rozpocząłeś swoją przygodę z bieganiem i teraz kiedy jesteś już wyposażony w odpowiednie buty, optymalnie dobrane trasy nic nie stoi ci na przeszkodzie aby dalej rozwijać się w tym kierunku nawet jesienią. Utrzymanie dotychczasowych osiągnięć właśnie teraz stanowi klucz do tajemnicy przetrwania zimy, która jest zmorą każdego biegacza.




Najważniejsze jednak oprócz nie zapominania o treningach jest zadbanie o ciągłą motywację i siłę do podejmowania kolejnych wyzwań. Dlatego dobrze w okresie jesiennym jest wybrać sobie jakieś nowe cele.

Jeżeli zatem do tej pory ciągle biegałeś w mieście to teraz zapomnij o asfalcie i wybierz się biegać w teren. Dzięki temu nie tylko będziesz miał okazję podziwiać piękno przyrody ale również zmniejszysz ryzyko urazów, jako że nawierzchnia na leśnych traktach jest znacznie przyjaźniejsza dla twoich stawów.





Warto również postawić na częste zmiany tempa. Jeżeli do tej pory zawsze biegałeś w stałym, optymalnym tempie to teraz próbuj różnicować każdy trening wprowadzając szybsze i wolniejsze momenty biegu.

Postarajmy się zatem jak najlepiej wykorzystać tą naszą polską, złotą jesień aby w nowym roku móc bić kolejne własne rekordy.

piątek, 23 września 2016

Idealny sport na sezon jesienny

Mimo, że według kalendarza zawitała już do nas jesień to nada nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy cieszyli się piękną, złotą, polską jesienią. Jak najlepiej to zrobić? Oczywiście decydując się na jakąś aktywność fizyczną, najlepiej na świeżym powietrzu!



Domyślamy się, że rozpoczynająca się jesień kojarzy wam się bardziej z leniuchowaniem i spędzaniem dużej ilości wolnego czasu przed ekranem telewizora, my jednak namawiamy was do wykorzystania tych kilkudziesięciu ostatnich dni, gdy temperatury są jeszcze bardzo sprzyjające aby przemóc się i wyjść na świeże powietrze. A musicie wiedzieć że podczas trenowania nie ma chyba piękniejszego widoku niż kolorowe liście wszędzie wokół. Postaramy się wam zatem podpowiedzieć na jaki sport zdecydować się jesienią.



Tak więc jesień oraz po części również wiosna to dwa najlepsze okresy w roku do tego aby zacząć biegać. W trakcie letnich upałów trudno jest utrzymać regularność treningu i łatwo też o przegrzanie organizmu, dlatego też bieganie możliwe jest wtedy głównie w godzinach wieczornych. Teraz jednak jesienią możesz biegać o każdej porze dnia, do czego zachęcamy.



Jeżeli nie jesteś pewny co do stanu swojej kondycji i bieganie wydaje się zbyt wymagające znakomitą propozycją będą spacery i szybkie marsze. Taka forma aktywności fizycznej pozwoli Ci spalić dodatkowe kalorie oraz dotlenić organizm i poprawić metabolizm.

Kolejny sport który świetnie sprawdzi się jesienną porą jest jazda na rowerze. Zabierz więc kogoś bliskiego i wybierzcie się razem na przejażdżkę podziwiając piękno jesiennej przyrody.
Jeśli jesteś osobą która nie przepada za morderczymi treningami ale od czasu do czasu lubi się solidnie zmęczyć to proponujemy nordic walking. Dzięki tej dyscyplinie będziesz mógł rozruszać wszystkie swoje mięśnie, nawet te o których do tej pory nie pamiętałeś.

piątek, 16 września 2016

Ciekawostki na temat biegania o których nie miałeś pojęcia

Czy zdajecie sobie sprawę, że przeciętny człowiek ma w swoim organizmie taki zapas energii, który pozwoli mu na bieg z prędkością około 25 km/h bez żadnych przerw przez blisko 3 dni?
Jeżeli nie to zapraszamy was do lektury dzisiejszego wpisu w którym poruszymy mało znane fakty na temat biegania. Zapraszamy!




Na sam początek ciekawostka na temat maratonu. Pewnie nie zdajecie sobie z tego sprawy ale powinien on mierzyć 37 kilometrów. Obecnie jednak biegacze pokonują dystans wynoszący dokładnie 42 kilometry i 195 metrów. Skąd więc taka rozbieżność? Otóż według tradycji dystans ten powinien wynosić tyle co ten pokonany przez wysłannika z bitwy pod Maratonem do Aten. Jak się okazuje było to 37 kilometrów. Jednak już na pierwszych odbywających się igrzyskach dystans ten zaokrąglono do 40 km. W późniejszych latach Królowa Wielkiej Brytanii chciała aby ten dystans został wydłużony o kolejne 2 km gdyż zależało jej na dobrym widoku na linię mety ze swojej trybuny.



Wiemy zatem jaką długość powinien mieć maraton, a jaki jest największy obecnie odbywający się maraton na świecie? Na ten moment palmę pierwszeństwa dzierży maraton w Nowym Jorku gdzie udział bierze ponad 50 tysięcy biegaczy. Jest to tak duże wydarzenie sportowe i medialne, że można podczas niego zauważyć startujące gwiazdy kina czy też telewizji.




Wspomnimy jeszcze o jednym rekordzie związanym z bieganiem - o największej liczbie zawodników biegnących w jednym biegu. Rekord znajdujący się w księdze Rekordów Guinnessa został ustanowiony w 1994 roku w Barcelonie i mówi o 109 457 biegaczach, którzy pokonali dystans 11 kilometrów.



Teraz coś na temat biegania boso. Otóż okazuje się, że jest ono bardzo zdrowe dla twoich stóp ponieważ bardzo pozytywnie wpływa na stawy. Jeżeli jednak nie jesteś przekonany do tego rodzaju biegania to zawsze warto zaopatrzyć się w porządne buty sportowe.

Warto również odnotować, że na bieganie nigdy nie jest za późno. Dowodzi tego przykład najstarszego maratończyka -  Pana Sikh Fauja Singh, który to w wieku 100 lat pokonał w 2011 roku maraton Watrerfront w Toronto.

piątek, 9 września 2016

Co aktywność fizyczna mówi o twoim charakterze?

Myślisz, że to przez przypadek zdecydowałeś się na bieganie czy też uprawianie crossfitu? Otóż nic bardziej mylnego. Okazuje się, że typ aktywności fizycznej jest ściśle powiązany z charakterem danej osoby. Przyjrzyjmy się zatem co sport który uprawiacie mówi o was samych.




Zacznijmy od jogi, która przez niektóre osoby nie zaznajomione z tym rodzajem aktywności nie jest uznawana za prawdziwy trening. Pozycje wykonywane podczas jogi potrafią jednak bardzo mocno zmęczyć organizm i wpłynąć na podniesienie krążenia i przyśpieszenie bicia serca. Osoby decydujące się na uprawianie jogi to zazwyczaj ludzie dość skrycie i introwertyczni. Nie przepadają oni w życiu za konfliktami i starają się ich unikać za wszelką ceną.




Co natomiast mówi o tobie uprawianie crossfitu? Otóż jesteś osobą, która lubi nowości i nie boi się podejmować nowych wyzwań. Poszukujesz ciągle nowych wrażeń i bardzo szybko się nudzisz. Jeżeli uprawiasz crossfit to najprawdopodobniej jesteś człowiekiem bardzo dobrze zorganizowanym, który skrupulatnie wypełnia swoje obowiązki. Cenisz sobie porządek w codziennym życiu i bardzo nie lubisz gdy ktoś stara ci się go zakłócić.



Jeżeli natomiast preferujesz trening na rowerze czyli jazdę w rytm muzyki i wskazówek udzielanych przez instruktora to podobnie jak w przypadku crossfitu należysz do osób zorganizowanych i postępujących według zasad.



Osoby, które kochają biegać to najczęściej ludzie bardzo samodzielni i konsekwentni w dążeniu do swoich celów. A co jeśli preferujesz samotny trening na siłowni zamiast różnego rodzaju zajęć grupowych? Jesteś zapewne osobą, która nie przejmuje się zdaniem innych i w życiu kieruje się intuicją. Preferujesz powierzone zadania wykonywać samodzielnie i nie jesteś w stanie w pełni zaufać innym.

czwartek, 1 września 2016

Czy uprawianie sportu pomaga w nauce?

Popularne powiedzenie mówi, że sport to zdrowie. Jednak czy systematyczne uprawianie sportu może również przełożyć się na wyniki w nauce? Okazuje się, że tak. Aktywność fizyczna może mieć znaczący wpływ na sukcesy szkolne zarówno dzieci jak i młodzieży czego dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Dundee w Szkocji.



Otóż według przeprowadzonych badań, można zaobserwować wyraźny związek między częstym uprawianiem sportu, a wynikami w nauce. Co również warte odnotowanie według badań dużo większą poprawę stopni w szkole można było zaobserwować u dziewczynek uprawiających sport.



W przeprowadzonych badaniach wzięło udział blisko 5 tysięcy dzieci w wieku jedenastu lat.
W kolejnym etapie porównano stopnie tych uczniów w wieku lat 11, 13 oraz 16. Zwracano uwagę na trzy przedmioty - angielski, matematykę i przyrodę.



Jak pokazały badania dzieci, które w młodym wieku wykazywały największą aktywność ruchową w późniejszym okresie otrzymywały lepsze oceny niż rówieśnicy, którzy sportu nie uprawiali. Oceny tych dzieci poprawiały się analogicznie wraz ze wzrostem aktywności fizycznej.



Ponadto wykazano, że wyniki w nauce były tym lepsze im we wcześniejszym wieku dziecko podjęło aktywność fizyczną. W przypadku chłopców efekt ten dało się już zaobserwować w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej o tylko 17 minut dziennie. Dla dziewczynek ta granica wynosi 12 minut. W badaniach zostały również uwzględnione ekonomiczne i społeczne warunki życia badanych dzieci.



Wygląda zatem na to, że jeżeli rodzice twierdzą, że sport odciąga dzieci od nauki to są w ogromnym błędzie. Trudno stwierdzić skąd wzięła się taka opinia, należy jednak podjąć wszelkie kroki aby zmienić ten panujący stereotyp.