Szukaj na tym blogu

piątek, 25 listopada 2016

Ciekawostki na temat treningu

Dzisiaj mamy dla was porcję ciekawostek na temat ćwiczeń fizycznych oraz związanych z nimi kwestiami. Na sam początek omówimy sobie krótko temat obcisłych ubrań do treningu.
Pewnie większość z was tego nie wie, ale nie tylko służą one podkreślaniu kształtów ciała jakie udało nam się uzyskać, ale wpływają również bardzo pozytywnie na regenerację organizmu.


Według badań zamieszczonych na łamach„Journal of Strenght and Conditioning Research” osoby, które po treningu nosiły specjalne kompresyjne legginsy, odczuwały znacznie mniejszy ból mięśni niż osoby, które chodziły w normalnych, luźnych ubraniach. Na czym polega ten fenomen? Okazuje się, że odzież kompresyjna zwiększa powrót żylny co przekłada się na redukcję obrzęków dając uczucie ulgi.



Kolejna ciekawostka dotyczy czasu po którym można zobaczyć pierwsze efekty treningów. Czasami zdarza się, że trenujesz od dłuższego już czasu jednak nie możesz zauważyć żadnych efektów. Nie ma się czym martwić w takich sytuacjach. Znacząca większość naszych organizmów bardzo długo adaptuje się do ćwiczeń i czas potrzebny na zobaczenie wyników może w niektórych wypadkach wynosić nawet sześć do ośmiu tygodni.


Na sam koniec zostawiliśmy sobie zagadnienie dotyczące odpoczynku między seriami. Ile powinien on tak naprawdę wynosić. Jak się okazuje wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji danej osoby. Ogólnie można przyjąć, że im więcej partii mięśniowych angażuje się do ćwiczenia tym dłuższy powinien być czas odpoczynek. Im mniej mięśni bierze udział w danym ćwiczeniu tym szybciej możemy przystąpić do jego powtórzenia. Bezpiecznie można przyjąć, że standardowe ćwiczenia wymagają około jednej minuty przerwy a bardziej obciążające nawet od dwóch do trzech.

czwartek, 17 listopada 2016

Dlaczego jesienią nie chce nam się ćwiczyć i jak sobie z tym problemem poradzić?



Jesień to bez wątpienia czas kiedy nasz organizm jest osłabiony, nasza odporność spada a my jesteśmy coraz bardziej senni. Wytłumaczenie takiego stanu rzeczy jest bardzo proste - chodzi o ciągle zmiany temperatury i warunków pogodowych oraz mniejszą ilość promieni słonecznych. Mimo, że bardzo czeto stan taki jest określany jesienna depresją to tak naprawdę z prawdziwa choroba o tej nazwie ma on niewiele wspólnego. Chodzi tutaj bardziej o obniżenie wydolności fizycznej oraz trochę też psychicznej.


Nie wszystko jednak stracone i można taką jesienną depresję zwalczyć. Co zatem należy zrobić?
Odpowiedź jest całkiem prosta. Pomimo tego że pogoda za oknami nie zachęca należy się przemóc i zacząć uprawiać jakąś choćby niewielką aktywność fizyczną.
Istotne jest aby wybrać rodzaj aktywności fizycznej który będzie sprawiała wam przyjemność. Jeżeli do tej pory nie byliście za pan brat ze sportem to doradzamy metodę małych kroczków. Czyli mało a często.


Radzimy więc zacząć od zwykłych spacerów i systematycznie wydłużać i dystans oraz z biegiem czasu zwiększać tempo. W ten sposób dotlenicie swój organizm a on zacznie wytwarzać endorfiny czyli hormon szczęścia, dzięki czemu nabierzecie nowego spojrzenia na jesienną chandrę na dworze. Może również warto jeżeli istnieje taka możliwość, rozważyć opcję pieszego chodzenia do pracy. Połączycie w ten sposób przyjemne z pożytecznym.


Inna możliwością jest skorzystanie z pobliskiej siłowni lub klubu fitness. Tam możecie już kompleksowo zadbać o swoją sylwetkę oraz kondycję. Jedyna wada takiego rozwiązania jest fakt że ćwiczymy w zamkniętym pomieszczeniu, więc nie mamy dostępu do promieni słonecznych oraz świeżego powietrza oraz że obciąży to w pewnym stopniu wasz domowy budżet.

Bez względu jednak na to jaki sposób wybierzecie, zastrzyk aktywności fizycznej jesienią jest zalecany i pozwoli on wam przetrwać ten trudny okres w dużo lepszy sposób.

środa, 9 listopada 2016

Góry jesienią czyli gdzie wybrać się na długi weekend?



Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że polskie góry są piękne niezależnie od pory roku. Jednak podczas jesieni szlaki turystyczne nieco przerzedzają się co stanowi doskonałą okazję do spokojnych wędrówek i możliwości kontemplowania piękna przyrody w ciszy i spokoju. Postaramy się zatem dzisiaj polecić trzy najlepsze kierunki na wypad w góry w ten nadchodzący długi weekend.


Na sam początek Pieniny. Te nie należące do najwyższych góry, dzięki porze roku jaką jest jesień tylko zyskują na atrakcyjności. Podczas kilkudniowego pobytu w Pieninach można albo zdecydować się na wędrówkę wyznaczonymi szlakami pieszymi czy też rowerowymi albo zdecydować się na pobyt w Pijalni Wód Mineralnych. Warto również rozważyć możliwość wzięcia udziału w spływie doliną Dunajca.


Innym znakomitym kierunkiem w jaki można udać się podczas jesiennego weekendu są Tatry. Białka Tatrzańska stanowi znakomite miejsce nie tylko dla miłośników białego szaleństwa ale również dla zwykłych turystów. Ukształtowanie terenu doskonale nadaje się do pieszych wędrówek podczas których można podziwiać piękno otaczającej nas przyrody. Miłośnikom kąpieli polecamy również rozważenie możliwości odwiedzenia znajdujących się tam term wodnych.


Na samym końcu naszej listy pozostały Karkonosze z Karpaczem na czele. To miasto przyciąga turystów licznymi atrakcjami oraz wspaniałymi trasami wycieczkowymi. Oprócz aktywności fizycznych w mieście można odwiedzić Ruiny Zamku Chojnik i zapoznać się z miejscowymi legendami oraz historiami. 


Jak więc sami widzicie jesień i góry stanowią doskonałe połączenie i jeżeli tylko macie możliwość zachęcamy was do spędzenia wolnego czasu właśnie w sposób aktywny w otoczeniu piękna naszej polskiej przyrody.


piątek, 4 listopada 2016

Poradnik trekkingowy czyli co zabrać ze sobą na kilkudniowy wypad w góry

Decydując się na kilkudniowy wypad trekkingowy w góry musimy pamiętać o zabranie wielu rzeczy ze sobą. Będziemy potrzebować czegoś co będzie odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo jak i komfort. Musimy z głową dobierać przedmioty, które planujemy zabrać ponieważ nasz plecak oraz wytrzymałość pleców ma swoje limity, których lepiej nie przekraczać.


Dzisiaj zatem postaramy się wam podpowiedzieć jakie rzeczy będą niezbędne podczas tego rodzaju wyprawy oraz jak rozplanować ekwipunek aby optymalnie wykorzystać dostępne miejsce. Tak więc przyjrzyjmy się co stanowi niezbędny podstawowy ekwipunek na kilkudniową wędrówkę po górach.

Niezbędny będzie więc ekwipunek przeznaczony do spania. Należy więc zabrać ze sobą namiot, śpiwór, dmuchany materac lub ewentualnie karimatę ( materac jest świetnym izolatorem i zajmuje niewiele miejsca natomiast karimata jest niezwykle wielofunkcyjna i niemal niezniszczalna ).



Omówiliśmy więc rzeczy niezbędne do przetrwania nocy, teraz przejdźmy do tych, które będą potrzebne podczas pieszych wędrówek po górskich szczytach. Tradycyjnie musicie zabrać ze sobą mapę, dobrać odpowiednie buty trekkingowe, które zapewnią wam przyczepność na niebezpiecznym podłożu, grube skarpety oraz odzież trekkingową - szybkoschnąca, elastyczną i  oddychającą. Nie zapomnijcie również o przeciwdeszczowej kurtce i czapce oraz rękawiczkach. Przydatne okażą się także okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV jak i czapka z daszkiem.

W kwestii żywności najlepiej będzie zaopatrzyć się w wysokokaloryczne przekąski oraz jedzenie, które posiada długą datę ważności. Do tego radzimy zaopatrzyć się w scyzoryk, kubek oraz plastikowy łyżko-widelec. Pomocna okaże się również zapalniczka lub zapałki.



Przejdźmy teraz do zagadnień związanych z bezpieczeństwem. W waszym plecaku powinna znaleźć się apteczka podróżna, kilka plastrów na odciski, wasz dowód osobisty, telefon z numerami alarmowymi oraz polisa ubezpieczeniowa.

Na sam koniec omówimy kwestie higieny. Zabierzcie ze sobą mokre chusteczki, podstawowy zestaw kosmetyków ( najlepiej w malutkich pojemniczkach po 100 ml), mały ręcznik ( najlepiej szybkoschnący) oraz papier toaletowy i chusteczki.

Wyposażeni w przedmioty z tej listy możecie już bez większych obaw wybrać się w trekkingową podróż waszego życia.